Det är ett flertal aktörer inblandade när en hållplats byggs om, underhålls eller när vi bygger nya hållplatser. Det är bland annat kommunerna i länet, Trafikverket, Svealandstrafiken och Region Örebro län.
I Sverige finns det nationella krav och råd för arbetet med busshållplatser. Det finns också regionala definitioner och riktlinjer för att vi ska kunna anpassa arbetet till våra förutsättningar i länet.
Här kan du läsa mer om den nationella standarden för hur en busshållplats ska byggas:
- Trafikverkets ”Vägar och gators utformning (VGU)”.
- Trafikverkets ”Användbar kollektivtrafik för personer med funktionsnedsättning”.
- Riktlinjer för hållplatser anpassade för BRT.
- Kol-TRAST
Ansvaret är för underhåll är i första hand fördelat mellan oss och väghållaren.
Vi ansvarar för:
- Busskur
- Topptavla. En informationstavla högst upp på hållplatsstolpen som visar hållplatsens namn och vilket hållplatsläge det är.
- Tidtabell och eventuell annan resenärsinformation, inklusive information i punktskrift.
- Cykelparkering om hållplatsen ansluter till statlig GC-infrastruktur längs
statliga vägar. - Live-tid. Information om var bussen befinner sig i nutid, inte bara tidtabellstid.
- Digital information
- Prator där du som resenär kan få information om kommande avgångstider uppläst.
Väghållaren ansvarar för:
- På- och avstigningsytan som ska vara minst 1,5m.
- Tillgänglighetsanpassad plattform, vilket inkluderar taktilt stråk, visuellt
stråk och kantsten typ R17 - Belysning vid området kring hållplatsen
- Cykelparkering om hållplatsen ansluter till GC-infrastruktur längs kommunala vägar.
Kommunerna ansvarar för:
- Papperskorgarna vid hållplatserna
Läs om vilka typer av hållplatser och utrustning det finns här.
Hållplatshandboken i sin helhet
pdf Hållplatshandbok Region Örebro län - Riktlinje för arbete med busshållplatser
Vi skickar inte ut nya versioner automatiskt till dig som har laddat ner hållplatshandboken. Gå därför in regelbundet här på sidan och kontrollera att du har den senaste versionen.