Hitta svar i vårt forum

Köp & Biljett

  • Utökad geografisk giltighet för Periodbiljetter

    Uppdaterad 17-02-08

    Från 11 december 2016 utökades den geografiska giltigheten för våra periodbiljetter som gäller på tåg. Utökningen består i att det nu går att resa över länsgräns hela sträckan till Ludvika, Dalarna och Skinnskatteberg, Västmanland. Det är nu också möjligt att använda en periodbiljett för delbetalning på tåg för vidare enkelresa både inom länet och utanför länsgräns inom Tåg i Bergslagens trafikområde.

    Vilka periodbiljetter gäller det?

    • Länsbiljett
    • Pendlarbiljett 
    • Fritidsbiljett
    • Lågtrafikbiljett län
    • Årsbiljett med giltighet på tåg
    • Gymnasiebiljett

    Vad behöver jag göra för att min periodbiljett ska gälla till Ludvika eller Skinnskatteberg?
    Har du en periodbiljett med länsgiltighet som Länsbiljett, Fritidsbiljett, Lågtrafikbiljett län, Årsbiljett med tidigare nämna biljetter eller Gymnasiebiljett behöver du inte göra någonting alls. Det ingår i den geografiska giltigheten för biljetten. 

    Har du en Pendlarbiljett kan du köpa till önskad ort. Det kan du göra hos vårt Kundcenter, alla våra försäljningsombud eller ombord på bussen.

  • Ska jag köpa en Periodbiljett för vuxen eller ungdom om jag fyller 20 år inom 1 månad?

    Hej!
    Jag är 19 år och fyller 20 om 15 dagar. Imorn ska jag köpa en ny periodbiljett, vilken prisklass ska jag välja? Vill ju egentligen inte välja 20 år när jag kan åka billigare i 15 dagar till...

    Hej Philip!

    Vad bra att du ställer din fråga till oss här i forumet!

    Om du fyller 20 år innan den nya Periodbiljetten går ut så rekommenderar jag dig att köpa en vuxenbiljett direkt. Om du istället väljer att köpa en ungdomsbiljett nu och vill uppgradera den till en vuxenbiljett när du fyller år så kommer du att behöva betala mellanskillnaden mellan de olika biljetterna vilket blir samma pris i slutändan.

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Hur åker två personer på samma Resekort?

    Hur åker man två tillbaka på samma resekort inom 3 timmar, som jag fattat det så kan man åka två på samma resekort genom att välja vuxen sedan hålla upp kortet, och den andra personen väljer vuxen också och hålla upp samma kort. så dras det 18:- plus 18:- Men hur gör vi för att åka tillbaka med en annan stadsbuss inom 3 timmar ska det väl inte kosta något till? Om vi väljer vuxen och håller upp kortet tror väl maskinen att det är en 3 person och 18:- dras igen?

    Hej Anna!

    Tack för din fråga!

    Ni kan absolut resa två personer på samma Resekort. Då gör ni som du beskriver, ni köper två biljetter när ni kliver på genom att trycka på knappen för vuxen. När ni sedan ska resa tillbaka, eller vidare, inom 3 timmar så håller ni upp resekortet mot biljettmaskinen utan att trycka på någon knapp. Då känner maskinen av de aktiva biljetterna.

    Hoppas du får en bra dag!

    Med vänlig hälsning.

    Ok men ska båda hålla upp samma kort mot kortläsaren för annars tror väl busschauffören att bara en betalt? eller ser han/hon att det finns 2 aktiva biljetter även om vi bara håller upp kortet en gång?

    Hej igen Anna!

    Ja, det räcker att hålla upp kortet en gång. Bussföraren ser att det är två aktiva resor på Resekortet.

    Ha en trevlig helg och trevlig resa!

    Med vänlig hälsning.

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

Praktiskt kring resan

  • Finns det förvaringsutrymme för väskor på linje 500?

    Hej!
    jag behöver åka buss med resväskor från Karlskoga till Örebro med linje 500. Så jag undrar om det finns bagageutrymme på bussarna för det finns väl inget utrymme inne i bussarna för stora väskor?

    Hälsningar
    Eva

    Hej Eva!

    Vad bra att du ställer din fråga till oss!

    Det finns förvaringsutrymme under bussen på linje 500. Säg till föraren när du ska resa så får du hjälp med väskorna.

    Ha en fin dag och trevliga resor!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Finns det barnstolar på bussen?

    Hej! Finns det barnstol på linje 500 som går mellan Örebro och Karlskoga ?

    Hej Jimmy!

    Vad trevligt att du skriver till oss!

    Ja på linje 500 finns det integrerade barnstolar. Varje buss har två integrerade barnstolar och de är tydligt markerade med en avvikande färg. Färgen kan variera på olika bussmärken.

    Du kan läsa mer om vilka linjer som har barnstolar samt lite praktisk information om det här.

    Önskar dig en trevlig Lucia!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    I alla våra bussar på linje 500 är dessa platser markerade med röda bälten.
    Här kan du se hur stolarna fungerar.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ao3sR5cISfE

    Välkommen ombord.

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Hur visar jag att jag vill åka med bussen?

    Sitter i busskuren (20/4) och väntar på buss 500 vid södra station som skulle gå 07:58 och när den väl kommer 08:04 så åker den bara förbi!!!
    Ska jag behöva stå och hålla vakt eller varför stannade den inte?

    Hej Andreas!

    Vad bra att du kontaktar oss angående händelsen!

    Så här står det i våra Resevillkor: "Buss i linjetrafik stannar bara när resenären som står på en hållplats tydligt visar att han/hon vill resa med". Då det ofta är flera olika busslinjer som trafikerar en hållplats så är det viktigt att du som resenär visar att du vill resa med bussen.

    Jag hoppas att du får en fin vecka!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

Hållplats & Linje

  • Vem ansvarar för städningen vid busshållplatserna?

    Vid busshållplatsen Hjortbergstorpsvägen på linje nummer 5 så finns det på ena sidan, där bussarna mot Hovsta stannar både busskur och soptunna. Men på den andra sidan där bussarna mot Adolfsberg stannar finns endast en skylt. Runt omkring hållplatsen är det fullt med skräp eftersom att det inte finns någon soptunna där och det blir bara mer och mer skräp eftersom att det inte heller finns någon som plockar upp det. Det är många som tar bussen från Adolfsberg ner till Hjortbergstorpsvägen för att köpa något att äta på den närliggande Coop-butiken. När de sedan ska åka tillbaka igen så finns det ingen stans att slänga det de har köpt innan de ska på bussen igen. Därför lämnar de flesta det bara på marken i närheten. Om det istället skulle finnas en soptunna vid hållplatsen så skulle det vara mycket renare och finare runt omkring eftersom att folk då inte skulle fortsätta skräpa ner. Om ni kunde åtgärda detta skulle det vara toppen!
    // I övrigt nöjd resenär

    Hej Linnea!

    Vad kul att du skriver till oss i forumet!

    Det är väghållaren, oftast kommunen eller Trafikverket, som äger allt under busskuren eller hållplatsstolpen. Det är därmed väghållaren som ansvarar för uppsättning och underhåll av soptunnor samt övrig städning. Jag rekommenderar dig att kontakta Örebro kommun så att de kan hjälpa dig att reda ut vad som gäller för hållplats Hjortsbergstorpsvägen. Du når Örebro kommun via telefon 019-21 10 00 eller mejl servicecenter@orebro.se.

    Jag önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Vid Busshållplats Soltunet i Nora har någon roat sig med att "lyfta" ut en hel stor ruta. Detta medför nu att det regnar och snöar in, därmed blir kuren värdelös som skydd vid busväder. Rutan står helt intakt inne i kuren. Vem fixar tillbaka rutan?

    Ylva Lindkvist

    Hej Ylva!

    Tack för att du tar dig tid att rapportera detta till oss!

    Jag kommer att göra en felanmälan på hållplatsen till vår hållplatsservice, som får åka ut och åtgärda detta så snart som möjligt.

    Ha en trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Går det någon buss till Storstenshöjden?

    Hej!
    För några år sedan lade ni ner busslinjen till Storstenshöjden. Jag undrar om den är nerlagd i år också?

    Hej Kristin!

    Vad trevligt att du skriver till oss!

    Vägen mellan Ånnaboda och Storstenshöjden är i alldeles för dåligt skick för att vi ska kunna trafikera sträckan med buss. Så tyvärr går det ingen buss från Örebro till Storstenshöjden utan som längst till Ånnaboda även i år.

    Jag önskar dig en trevlig helg!

    Med vänlig hälsning.

    Felicia Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Varför går alla bussar mellan Kumla och Hallsberg via Sannahed?

    Vad kommer det sig att det inte går några bussar mellan Kumla och Hallsberg på den västra sidan, Idag går alla bussar via Sannahed. Vi har barn som går på gymnasiet i Hallsberg och som inte tar sig till skolan utan vår hjälp. Hon måste gå på en väg med 80 km hastighet, smal vägren och inga gatlysen. Vintertid är det mörkt både morgon och kväll.

    Hej Anette!

    Vad trevligt att du hittat in till forumet!

    Vid trafikplanering tas ett flertal aspekter i åtanke, detta inkluderar frågor som trafiksäkerhet och restid, men till stor del baseras besluten på reseunderlaget, det vill säga hur många som bor och reser längst sträckan. I detta fall har reseunderlaget motiverat att dra turen via Sannahed.

    Jag önskar dig en fortsatt trevlig sommar!

    Med vänliga hälsningar

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

Tidtabell

  • Varför är det så många förseningar?

    Hej
    Jag tar varje dag buss 523 kl 16.41 från slåttervägen till Garphyttan. Det har varit förseningar på 15 - 30 min varje dag hela januari. Varför?

    Vivi durand

    Hej Vivvi!

    Tack för att du hör av dig till oss med din fråga!

    Det har sedan en tid tillbaka varit flera olika vägarbeten i Örebro som har gjort att trafiken i staden blivit drabbad. På grund av rådande trafiksituation i stan har majoriteten av våra bussar blivit drabbade av förseningar och det är givetvis beklagligt. Så snart arbetet med Skebäcksbron är klart kommer förhoppningsvis trafiken i staden att flyta på bättre.

    Blir du mer än 20 minuter försenad till din slutdestination kan du alltid ansöka om Förseningsersättning. Du ansöker lättast här via vår webb.


    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Hej Felicia,

    tack för informationen, det är väldigt tråkigt med dessa dagliga förseningar. Faktiskt 30 min denna vecka varje dag. Det jag inte förstår är varför en buss som denna, som har destination utanför Örebro, måste starta vid USÖ och därmed måste passera hela Örebro. Det skulle vara mycket smartare att den startar t.ex. vid tågstationen och åker direkt ut ur staden. Vi som bor i Garphyttan har ju ändå över 25 min resväg, och borde slippa ha en buss som dessutom ska snigla sej genom stan innan den kan starta själva transportsträckan till Garphyttan. Den som ska till sjukhuset kan ju bara göra ett byte till annan buss, det är ju ändå ganska många andra bussar som kör ut till sjukhuset! Det är mitt förslag, låt bussarna som ska ut till närliggande byar slippa passera innerstan! Jag förstår att många Garphyttebor hellre väljer att ta bilen. Min jobbresa tar 30 min mer än nödvändigt.



    /mvh

    Vivi Durand

    Vivi Durand

    Hej igen Vivi!

    Jag förstår att det kan skapa problem för dig när bussen är sen.

    Anledningen till varför bussarna startar vid USÖ är för att där finns det plats för flertalet bussar att invänta intill innan det är dags att köra fram till hållplatsen för avgång, vilket det inte finns möjlighet till på Resecentrum. Vid USÖ har även förarna sin rastlokal samt att USÖ är en av stadens största arbetsplatser och därmed arbetar många av våra resenärer där.

    Jag önskar dig en trevlig fortsättning på dagen!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Hallå.kan ni skärpa er litegrann. Jag tar buss 3 till Örebro C kl 0537 varje dag. Sen försätter jag resa till Lindesberg C med tåg 5:50 eller buss =5:55. Buss ska anlända 0544 och då har jag tillgodo 6 min att hinna med tåg. Alltså 90% av bussresa så kommer det till Örebro C 05:48. Och då ska jag springa till tåg, fast jag har diagnos Gikt. Vi är flera som påverkas av detta. 2 gånger denna månad har bussen kommit 05:50 till Varberga busshållplatsen som betyder att jag måste ta bussen 303 till Lindesberg 06:30 ock komma försent till jobbet 1 timme. Ska lägga till att bussen 05:37 är första bussen, det finns inga tidigare. Skärpning önskas.

    Adi

    Hej Adi!

    Tack för att du tagit dig tid att skriva till oss!

    Jag förstår att det är frustrerande när inte bussen kommer som planerat. Det rådande väglaget skapar problem för oss och flertalet av våra linjer blir försenade.

    Om du blir minst 20 minuter sen till ditt resmål ersätter vi dig via vår förseningsersättning, du hittar mer information samt ansökningsformulär på vår webbsida.

    Ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Hej, 3 gånger denna vecka har buss 801 kört fram efter avgångstiden vid Usö 16:25, idag körde bussen fram 16:27, ska inte 16:25 va tiden bussen åker från starthållplatsen? Den blir ju sen redan från starten ju förutom all trafik o rödljus vid den tiden.

    Therese

    Hej Therese!

    Vad bra att du skriver till oss!

    Ja visst stämmer det som du skriver. När bussen har avgångstid kl. 16.25 är det den tiden bussen ska avgå från hållplatsen.

    Vilka dagar denna vecka har bussen kört fram sent till hållplatsen?

    Ha en fin dag så länge!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    4/3, 6/3, 7/3
    Tisdag o idag (fredag) vet jag ej då jag åkt annat färdmedel än buss

    Therese

    Hej igen Therese!

    Tack för att du återkom med datum då detta inträffat!

    Vi har skickat iväg en påminnelse till trafikoperatören om att det är viktigt att föraren kör fram till hållplatsen i tid.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Buss 500 från södra station till Karlskoga går varje vardagseftermiddag med ca 20 minuters intervall, det ska enl. tidtabell vara 7-8 min. Detta går ju inte att skylla på trafiksituationen då den ju är lika för all bussarna och skulle inte påverka tidsintervallet dem emellan, utan endast förskjuta samtliga?
    Avgår buss 500 från resecentrum verkligen enligt tidtabell?

    Anders

    Hej Anders!

    Tack för att du hör av dig till oss!

    Vi har svarat på ditt andra inlägg om samma fråga här. 

    Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Jag åker linje 721 fem dagar i veckan från USÖ. Bussen ska gå enligt tidtabell 16:05 Den är 99 gånger av hundra sen, som idag, över 10 minuter sen. Känns väl inte som ett seriöst och serviceinriktat företag som som nästan aldrig kan hålla tiden?

    Stefan Johansson Hammarström

    Hej Stefan!

    Välkommen till vårat Kundforum!

    Jag förstår att du blir irriterad när bussen inte kommer på angiven tid, och vi gör vad vi kan för att försöka hålla avgångstiderna från USÖ.

    På grund av rådande trafiksituation i stan är det dock väldigt mycket trafik och köer i rusningstrafik, vilket medför att bussen blir sen till USÖ där bussen sedan ska vända och gå tillbaka. Så snart som arbetet vid Skebäcksbron är färdigt kommer köerna i stan minska och trafiken förhoppningsvis att flyta på bättre.

    Vi beklagar givetvis om förseningarna ställer till problem för dig och skulle du bli mer än 20 minuter försenad till din slutdestination, kan du givetvis ansöka om Förseningsersättning. Du ansöker enklast om Förseningsersättning här på vår webb.


    Ha en trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Varför funkar 5:an från Hovsta så dåligt? Har inte åkt på ett tag för att det är frustrerande när bussarna inte kommer, inte ens försent. Nu skulle jag åka idag och vad händer? Jo bussen som skulle gå 17:02 från Hovsta Centrum kom inte och nästa buss som skulle gå 17:24 kom 17:33. Detta gjorde att jag missade min nästa buss och hoppas nu hinna med en senare buss till Glanshammar. Tråkigt att detta ska behöva hända ideligen.

    Anneli Seppälä

    Hej Anneli!

    Jag beklagar att du inte kunnat ta bussen som planerat och att du upplever att det är ett återkommande problem att linje 5 är försenad. Jag ser till att framföra dina synpunkter vidare till ansvariga.

    Om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad eller om du missat en anslutning kan du alltid ansöka om Förseningsersättning.

    Jag önskar dig en fin dag!

    Med vänlig hälsning,

    Sam Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Stannar Föraren vid hållplatsen om den är markerad med ett X i tidtabellen?

    undrar om bussen stannar om det står ett kryss vid hållplatsen även om jag står vid platsen!

    Hej Kentta!

    Vad bra att du ställer din fråga till oss!

    Ja om det står ett X i tidtabellen så innebär det att bussen som trafikerar hållplatsen inte har någon fast avgångstid. Det är alltså en ungefärlig tid vid de hållplatser som är markerade med ett X.

    Ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Vad innebär en cirkatid i tidtabellen?

    Hej! Hur stor variation kan det vara på avgångstider på en hållplats där tiden står med kursiv stil? Linje 721 har flera gånger varit över 5 min sen, upp emot 20 min innan den lämnat stan...

    Hej Jessica!

    Vad roligt att du har hittat till vårt kundforum!

    Att en hållplats har en cirkatid innebär att bussen kan trafikera hållplatsen ca fem minuter innan samt fem minuter efter avgångstid utan att räknas som för tidig avgång eller försenad tur. Den här typen av hållplatstider är nödvändiga för att skapa en flexibilitet i körschemat då mycket kan hända i trafiken och för att minimera risken för större förseningar.

    Vid förseningar på över 20 minuter ersätter vi våra kunder via Förseningsersättningen.

    Önskar dig en bra dag!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    721 Ormesta Gård. Hej jag undrar om bussen 721 V-Turen som går förbi hållplats Ormesta Gård 07.35 är en "cirkatid?"

    Petter Eriksson

    Hej Petter!

    Vad bra att du ställer din fråga till oss!

    Ja det stämmer att hållplats Ormesta gård är en hållplats med cirkatid. Detta innebär att bussen kan komma 5 minuter innan samt 5 minuter efter den angivna tiden.


    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Hej
    Jag undrar hur tidigt en buss får gå från hållplatsen , Bergsgatan i Fjugesta , Min son åker till skolan därifrån och i morse missade han den och enligt honom så gick bussen 4 min för tidigt ,och enligt honom har det hänt tidigare .
    så min fråga är , hur tidigt får en buss gå från en hållplats som ligger centralt i Fjugesta

    per Johansson

    Hej Per!

    Hållplats Bergsgatan i Fjugesta har en cirkatid, vilket innebär att bussen får avgå max 5 minuter innan angiven tid. Kommer bussen tidigare än så måste bussen stanna vid hållplatsen och vänta in den angivna tid.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

Beröm

  • Beröm till bussföraren på linje 2

    Linje 2 från Brickebacken torsdag 9/2 kl 10:54.
    Varje gång jag åker med denna chaufför blir jag hälsad med ett glatt "hej! Välkommen in!". Så hälsar hon alla, oavsett hur många som stiger på på hållplatsen. Sedan väntar hon med att köra tills vi satt oss ner.
    Idag åker jag till jobbet med ett leende på läpparna. Tack!

    Hej Sara!

    Vad kul att du skriver till oss!

    Det glädjer oss att du är så nöjd med din bussresa och med bussförarens bemötande. Jag kommer direkt ta vidare detta till trafikledaren som får föra fram dina fina ord till bussföraren.

    Jag hoppas att du får många fina resor med oss framöver!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Det finns riktiga guldkorn till chaufförer !

    Det är mycket lätt att ta förgivet att bussen alltid ska vara i tid , utan att ens ägna en tanke åt de omständigheter som kan råda ute i trafiken.

    Det ligger även nära till hands att ta till det där gnället som vi närkingar blivit kända för.

    -Men-
    Glöm inte bort de chaufförer som stannar, när dom ser att man som otränad rökare 50 meter bakom missade bussen och springer för att man inte hittade sin telefon på vägen ut.

    Eller de chaufförer som tålmodigt kör omkring på oss ibland högröstade alkohol-snygga passagerare utan att förlora humöret trots att dom missade de 7 senaste fredagsmysen med familjen för att köra oss .

    Det och många andra saker tycker jag att vi ska tacka dom för.

    Men sen att det är en miljon grader varmt på bussen på sommarhalvåret , att man ibland stått en halv livstid och väntat med fruset snor i näsan och blicken längs vägen mot horisonten är en annan sak , men det är väll smällar vi får ta! = Resan kosta ändå bara 16 kronor ! ha det bäst ! Mvh

    Härlig feedback!

    Vänlig hälsning,

    Mycket glad och trevlig chaufför på 5:ans buss från Kåvivägen 06:01.
    Den mörka onsdagen i november blev genast ljusare. 😊

    Anna Pontho

    Hej Anna!

    Vad roligt att du är nöjd med förarens bemötande!

    Jag kommer givetvis se till att föraren får ta del av ditt beröm.


    Ha en trevlig onsdag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Tack! En uppmuntran är värd så mycket så vad fint att han får cred för att han är serviceminded. Med vänlig hälsning Anna P

    Anna Pontho

    Chauffören är värd all uppskattning. Jag hade tur den dagen att träffa på just Roy. En mycket vänlig serviceinriktad man. 💐

    Gunilla Bergner

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Supertrevlig busschaufför på linje 6 mot Hjärsta i Örebro :)

    Stort tack till den kvinnliga busschauffören som körde lugnt och harmoniskt på Linje 6 mot Hjärsta den 3:e April kl 23.14. Jag blev supernöjd med hennes bemötande och riktigt glad när man ser en sån bra och glad busschaufför som hon. Det piggade upp riktigt mycket :-)

    Hej Joakim,

    Vilken härlig respons, det gläder både föraren och Nobina att höra!

    Tack!

    Vänlig hälsning,

    Linje 6  från och till Hjärsta har alltid trevliga och vänliga chaufförer.

    Hej Gunnar!

    Vad kul att du hittat hit och berättar om detta.

    Önskar dig en fin helg!

    Jag åker med 6an ofta och varje g. jag åker bussen är supertrevliga förare

    Jack

    Hej Jack!

    Vad roligt att höra att bussförarna på linje 6 är trevliga!

    Ha en bra helg!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Kommentera inlägget

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
Din fråga skickas till Kundservice.
Namn är obligatoriskt.
E-postadress är obligatoriskt.
Ämne är obligatoriskt.
En fråga är obligatoriskt.
Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

Kontaktuppgifter

Kundservice - kontaktuppgifter och öppettider

Vår Kundservice svarar på dina frågor, ger dig smarta tips och hjälper dig med andra ärenden. Det finns flera olika sätt för dig att komma i kontakt med vår Kundservice. Våra öppettider varierar något beroende på det kontaktsätt du väljer.

 

Kundforum

Kundforumet ger dig möjlighet att hitta svar på vanligt förekommande frågor och att själv skriva en fråga. Du kan också få ärendehantering direkt i forumet. Vi finns tillgängliga för att hjälpa dig i forumet helgfri måndag - fredag 8.00 – 16.00 och vi hanterar ditt ärende så snart vi kan.

 

Du kan välja att göra följande i forumet:

 

  • Följa ett inlägg
  • Anmäla ett inlägg, vilket är enda sättet att radera ett inlägg från forumet. Vi raderar inlägget åt dig om du har ångrat din fråga.
  • Kommentera ett inlägg
  • Skriva ett nytt inlägg

Du kan välja att skicka in din fråga privat direkt till Kundservice. Frågan skickas då direkt till vår Kundservice som hjälper dig och frågan kommer inte att publiceras i forumet.

 

Kundcenter

Hos vårt Kundcenter på Resecentrum Örebro kan du köpa och ladda Resekort, köpa enkelbiljetter och få hjälp med andra ärende. Vi hjälper dig gärna hitta den bästa resan för just dig. Du är också välkommen med frågor och synpunkter. Hit kan du med fördel vända dig för att få information och genomföra en reklamation.

 

Öppettider:
Måndag - fredag 07.00 - 20.00
Lördag - söndag 10.00 - 17.00

 

Kundservice via telefon och digitala kanaler

Du kan ta kontakt med oss via telefon, sociala medier eller mejl. Det kan du göra om du har en fråga om vår busstrafik, våra biljetter eller annat som rör vår verksamhet. Vi hjälper dig gärna hitta den bästa resan för just dig. Du är också välkommen med synpunkter. 

 

Telefon: 0771 - 55 30 00

Måndag - fredag 07.00 - 20.00
Lördag - söndag 08.00 - 20.00

 

Mejl: lt.orebro@lanstrafiken.se

Mejl besvaras helgfri måndag - fredag mellan kl. 08.00 - 16.00. Samma tid gäller för ärenden som inkommer via Facebook, Twitter och Instagram. Vi hanterar alltid ditt ärende så snart vi kan.

Avvikande öppettider för Kundservice

På helgdagar kan det hända att vår Kundservice har avvikande öppettider. Här hittar du en lista på helgdagar och öppettider för vår Kundservice och för vårt Kundcenter. Det kan bli ändring i öppettider tätt inpå en helgdag så kolla gärna en extra gång innan du besöker oss. 

 

Kundservice öppettider helgdagar 2019
DatumHelgdagDagÖppettider Kundservice (telefon)Öppettider KundcenterÖppettider kundservice via Facebook, Twitter och kundforum 
1 jan Nyårsdagen Tisdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
5 jan Trettondagsafton Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
6 jan Trettondedag jul Söndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
18 april Skärtorsdag Torsdag 07.00 - 20.00 07.00 - 20.00 08.00 - 16.00
19 april Långfredag Fredag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
20 april Påskafton Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
21 april Påskdagen Söndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
22 april Annandag påsk Måndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
30 april Valborgsmässoafton Tisdag 07.00 - 20.00 07.00 - 20.00 08.00 - 16.00
1 maj Första maj Onsdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
30 maj Kristi himmelsfärds dag Torsdag 08.00 - 20.00 10.00 - 17.00 Stängt
6 juni Sveriges nationaldag Torsdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
8 juni Pingstafton Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
9 juni Pingstdagen Söndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
21 juni Midsommarafton Fredag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
22 juni Midsommardagen Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
2 nov Alla helgons dag Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
24 dec Julafton Tisdag 08.00 - 14.00 10.00 - 14.00 Stängt
25 dec Juldagen Onsdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
26 dec Annandag jul Torsdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
31 dec Nyårsafton Tisdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
Serviceresor - kontaktuppgifter och öppettider

Vår Beställningscentral hanterar ärenden som rör Serviceresor. Till Serviceresor hör exempelvis färdtjänst och sjukresor. I visa frågor ska du också kontakta Kundservice. Vem du ska kontakta beror på ditt ärende. Är du osäker på vem du ska kontakta kan du ringa Beställningscentralen – Vi hjälper dig rätt!

 

Ansöka om färdtjänst, riksfärdtjänst och frågor kring månadskort för färdtjänstresa

Har du frågor kring följande kan du kontakta vår Kundservice på 0771 - 55 30 00:

  • Ansöka om färdtjänst
  • Ansöka om riksfärdtjänst
  • Färdtjänstresa med månadskort till dagvård, arbete eller studier

När du ringer till vår Kundservice kan du genom ett knappval få tala med en färdtjänstutredare som kan svara på dina frågor. Du når våra färdtjänstutredare helgfri måndag - fredag mellan kl. 08.00-12.00.

 

Beställningscentralen – Boka färdtjänst och sjukresa

Vår Beställningscentral hanterar bokningar av färdtjänst, sjukresa, Flextrafik och anropsstyrd trafik. Du kan också ändra och avboka dina resor hos oss. Hit kan du också ringa om du glömt någonting under en färdtjänst- eller en sjukresa. Vi hjälper dig också med ärenden som rör förare och andra synpunkter på Serviceresor.

 

Beställningscentralen nås på 0771-92 00 00. Du har möjlighet att förboka en färdtjänstresa hos Beställningscentralen mellan kl. 06.30-21.00 måndag till söndag. Efter 21.00 kan du boka en färdtjänstresa om du ska resa omgående. Avbokningar tar vi emot dygnet runt. 

 

Ska du boka en planerad sjukresa ska du ringa och boka din resa senast kl. 18.00 minst en helgfri måndag – fredag innan resdagen. Är du i behov av en akut sjukresa kan du kontakta oss dygnet runt.

 

Anpassad skolskjuts

Behöver du avboka din eller ditt barns resa med anpassad skolskjuts eller har du övriga frågor kring anpassad skolskjuts? Välkommen att kontakta oss på helgfri måndag - fredag på telefonnummer 019-17 50 17.

 

Sjukreseenhet - frågor kring sjukresor

Har du frågor som rör regelverket kring sjukresor så är du välkommen att kontakta vår sjukreseenhet för att tala direkt med en av våra sjukresehandläggare.

 

Sjukreseenheten nås på 020 – 31 43 22 helgfri måndag – fredag mellan kl. 08.30-12.00.

Trafikoperatörer för buss - kontaktuppgifter

Vår busstrafik körs av olika trafikoperatörer som tillhandahåller både bussar och personal. Behöver du komma i kontakt med en trafikoperatör, men är osäker på vem du rest med? Ta kontakt med vår Kundservice. Vi hjälper dig att kolla upp vilken trafikoperatör du behöver kontakta. 

 

Kontaktuppgifter till trafikoperatörer för buss i Örebro län
StationeringsortTrafikoperatörTelefonnummer
Askersund Sandarna transporter 0583 - 101 98
Frövi Buss i Väst AB 0581 – 300 11
Hällefors Nobina AB 0587 – 42 35 01
Karlskoga Buss i Väst AB 0586 – 361 80
Kopparberg Buss i Väst AB 0580 – 100 23
Kumla Björks Buss i Närke 019 – 58 73 50
Lindesberg Buss i Väst AB 0581 – 100 97
Laxå Sandarna transporter 0584 – 100 61
Nora Nobina AB 0587 - 42 35 00
Odensbacken Keolis AB 019 - 45 05 25
Örebro Nobina AB 019 - 500 13 00
  Lindbergs Buss 019 - 31 50 50
Trafikoperatörer för tåg - kontaktuppgifter

Flera av våra biljetter gäller på tåg både inom länet och i vissa fall över länsgräns. Våra biljetters giltighet finns beskrivet här på sidan om våra biljetter. Är du intresserad av att veta vilka av de olika tågoperatörernas biljetter som gäller på våra bussar så hittar du information om våra samarbeten via den här länken: Samarbeten inom länet och över länsgräns.

 

Här har du en lista på tågoperatörer i länet. I den listan har vi också lagt in några andra bra länkar som kan underlätta för dig när du reser med tåg inom Örebro län:

 

Förseningsersättning

Villkor för förseningsersättning

Om du blir försenad mer än 20 minuter eller om avgången ställs in ersätter vi dig via vår förseningsersättning. För att du ska få ersättning ska förseningen eller den inställda avgången bero på oss, vår trafik eller brister i vår information som gör att du är sen till ditt resmål. Detta enligt lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953). Denna förseningsersättning gäller för buss och tåg med den allmänna kollektivtrafiken. 

Har du blivit försenad när du rest med Serviceresor kan du ta kontakt med Beställningscentralen för mer information. Kontaktuppgifter till Beställningscentralen hittar du här.

 

Taxi, egen bil eller annan transport

Om du riskerar att komma mer än 20 minuter för sent till ditt resmål så kan du välja att resa med taxi eller egen bil. Du får också ersättning för skäliga kostnader för resa med annan transport. Tar du taxi så beställer du den själv. Taxikvittot i original skickar du till oss tillsammans med förseningsformuläret. Formuläret kan hämtas hos eller skickas ut av vår Kundservice. Du kan också fylla i vårt formulär här på webbplatsen och skicka in taxikvittot i separat.

 

Resa med tåg

Om du reser med våra biljetter på tåg, likställs vår förseningsersättning med motsvarande hos tågoperatören. Mer kring ersättning vid dessa resor hittar du på respektive tågoperatörs webbplats. 

 

Storlek på och utbetalning av ersättningen vid försening

Kollektivtrafikresenärers rättigheter finns i lag 2015:953. I paragraf 15 står skrivet att du har rätt till ersättning med 50 procent av biljettpriset om du riskerar att bli mer än 20 minuter sen. Du har också rätt till 75 procent av biljettpriset om förseningen är mer än 40 minuter och rätt till hela biljettpriset om förseningen är mer än 60 minuter. 

 

Länstrafiken ersätter dig däremot för hela resans enkelbiljettspriset direkt när du riskerar att bli mer än 20 minuter sen. Om du rest med en periodbiljett beräknar vi resans värde utifrån ett antagande om 36 resor per månad. Vårt lägsta ersättningsbelopp är 50 kronor, vilket innebär att du alltid får minst 50 kronor om den beräknade ersättningen är under 50 kronor.

 

Har du valt att ta en taxi så ersätter vi dig upp till högst 1163 kronor. Har du valt att slutföra resan med egen bil ersätter vi dig enligt Skatteverkets norm för skattefri milersättning, dock högst 1163kronor.

 

Förseningsersättning kan betalas ut i form av reskassa som du också kan användas vid delbetalning av en periodbiljett. Väljer du att få din ersättning utbetald som reskassa, lägger vi på 50 kronor extra vid utbetalningen.

 

Det är också möjligt att få ersättningen insatt på ditt konto. Hur du vill få utbetalningen väljer du när du skickar in formuläret. Är inget val ifyllt i formuläret betalar vi ut ersättningen som reskassa.

 

Förseningsersättning vid resa på kallelse hanteras via reklamation

Har du rest på en kallelse till/från vård och blivit försenad mer än 20 minuter kan du reklamera resan. Du kan reklamera din resa om du rest med annan transport som egen bil eller taxi. En reklamation ska göras inom 3 månader från händelsetillfället och via förseningsersättningsformuläret här på webben eller via blankett. Ange ”Annat färdbevis” som biljettyp.

 

Förseningsersättning vid resa i tjänst med Företagskort

Har du rest i tjänsten med ett Företagskort så ersätter betalar vi ut ersättning till företaget som är angivet som beställare av Företagskortet du rest med. Nivån på ersättningen beräknas på samma sätt som om du rest med reskassa privat. Ange på ansökan ”Annat färdbevis” som biljettyp och skriv där Företagskort. 

 

Förseningsersättning vid resa med Färdtjänstbevis eller Ledsagarkort

Har du rest med ett Färdtjänstbevis och blivit försenad med mer än 20 min så ersätter vi dig via vår Förseningsersättning. Förseningen beräknas utifrån samma princip som om du rest med reskassa. Vi betalar inte ut ersättning för resor med Ledsagarkortet. 

 

Skicka in krav om förseningsersättning

Du skickar enklast in dina ersättningskrav direkt här på webben. Du kan också få en blankett skickat till dig från vår Kundservice eller hämta ut den hos vårt Kundcenter. Om du önskar kan du också ta kontakt med Kundservice för direkt hjälp med ersättningen.

 

Vi ser gärna att du kontaktar oss snarast möjligt efter händelsen för att på bästa sätt kunna hantera ditt ärende. Senast 3 månader efter händelsedatum ser vi gärna att vi har din ansökan. 

 

Förseningsersättning gäller inte

Vi betalar inte ut ersättning för förseningar om förseningen orsakats av en planerad förändring i trafiken. Till planerade förändringar hör trafikförändringar som vi har informerat om på webben och berörda hållplatser minst fyra dagar innan påbörjad resa. 

 

Vi betalar inte ut ersättning för förlorad inkomst eller andra förluster. Det kan röra sig om exempelvis brutna anslutningar vid resor utanför Movingo:s och TiB:s trafiksystem, evenemangsbiljetter eller charterresa. Vår förseningsersättning gäller inte heller vid användande av förmånskort såsom ett Skolkort, undantaget Sommarkort. Det gäller heller inte vid resor med ett Ledsagarkort.

 

Överklaga ett beslut om förseningsersättning

Önskar du överklaga ett beslut kring förseningsersättning ber vi dig göra detta skriftligt. Det går bra att mejla din överklagan till oss eller skicka den via post. Har du ingen möjlighet att skicka in detta skriftligen, ber vi dig ta kontakt med vår Kundservice för vidare hjälp. Kontaktuppgifter till vår Kundservice hittar du via den här länken.

Förseningsersättning
Personlig information
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Gäller resa med
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Jag planerade resa
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Jag reste
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Detta hände
Fältet är obligatoriskt.
Jag vill ha ersättning för
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.

Du måste skicka in taxikvittot i original till oss efter att du skickat in din ansökan. Kontaktuppgifter till Kundservice hittar du på sidan för Kundservice.

Fältet är obligatoriskt.
Jag vill ha ersättning till:
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Fältet är obligatoriskt.
Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
Allmän information

Genom att skicka in dina personuppgifter via formuläret för förseningsersättning så godkänner du hur vi hanterar dessa. Mer information om hur Länstrafiken hanterar dina personuppgifter hittar du här.

Hittegods

Kvarglömda saker ombord

Om du glömmer kvar någonting på en av våra bussar ber vi dig kontakta våra trafikoperatörer direkt. Du kan ringa våra trafikoperatörer helgfri måndag - fredag. Kontaktuppgifter till trafikoperatör hittar du här. Är du osäker på vilken trafikoperatör som körde bussen du reste med kan du kontakta vår Kundservice som hjälper dig med detta. 

 

Har du glömt kvar någonting på ett tåg ber vi dig kontakta det tågbolag som du rest med. Här finns kontaktuppgifter till de tågbolag som i huvudsak trafikerar inom Örebro län.

 

Har du tappat någonting av större värde en kväll eller helg kan du kontakta Kundservice direkt. 

Problem med Resekort

Borttappat Resekort eller biljett

Har du tappat bort ditt Resekort kan du få ett nytt likvärdigt. Det finns två sätt att få ut ett nytt Resekort och det är beroende av om du har registrerat ditt Resekort i vår webbshop eller inte. 

 

Resekortet är registrerat i webbshopen

Har du registrerat det borttappade Resekortet i vår webbshop så har du Borttappat-garanti. Det innebär att du kostnadsfritt får ett likvärdigt Resekort istället för det som tappats bort.

 

Du måste själv spärra ditt Resekort i webbshopen. Det kan du göra via den här länken. En spärr kan inte hävas när den väl är godkänd.

 

När du har spärrat ditt Resekort kan du ta kontakt med vår Kundservice. Uppge kortnummer på det spärrade kortet och mejladress för ditt konto i webbshopen. Då tillverkas ett nytt likvärdigt Resekort till dig. 

 

Du kan välja att antingen hämta ut ditt nya Resekort hos vårt Kundcenter eller få det hemskickat via post. Perioden du har på en periodbiljett pausas inte när du spärrar kortet. Därför rekommenderar vi dig att snarast möjligt hämta ut ditt nya Resekort.

 

Resekortet är inte registrerat i webbshopen

Har du inte registrerat ditt borttappade Resekort i vår webbshop kan du få ett nytt likvärdigt mot uppvisande av ett kvitto eller kortnummer. Detta ordnar vi på vårt Kundcenter. Det kostar då 50 kronor i administrativ spärravgift och 30 kronor i kortavgift för det nya Resekortet.

 

Borttappade biljetter eller färdbevis utöver Resekortet

Hur vi hanterar din borttappade biljett beror på vilken typ av biljett du köpt:

 

Upphittade Resekort

Det händer att vi får in upphittade Resekort. Innan du spärrar ditt kort i webbshopen kan du ta kontakt med vår Kundservice för att se om någon lämnat in just ditt Resekort.

 

Har du hittat ett Resekort? Då kan du lämna det till närmsta bussförare, hos ett försäljningsombud eller skicka in det till oss. 

Trasigt Resekort

Om ditt Resekort har slutat fungera eller om du upplever problem med kortet kan du prata med bussföraren ombord på bussen. Du kan lämna ditt Resekort till föraren. Du får då kostnadsfritt en ersättningsbiljett för ett nytt Resekort. All information från ditt gamla Resekort förs automatiskt över till ditt nya Resekort. Detta sker inom några dagar och du kan resa precis som vanligt under tiden.

 

Du kan också vända dig till ett av våra försäljningsombud eller ta kontakt med vår Kundservice för att få hjälp med en ersättningsbiljett om ditt Resekort krånglar. En lista på våra försäljningsombud hittar du via den här länken.

Återköp av biljett

Har du av någon anledning inte längre möjlighet att resa med våra bussar, kan du i vissa fall genomföra ett återköp av din biljett. Återköp genomförs hos vårt Kundcenter. För att kunna genomföra ett återköp behöver du lämna in det aktuella Resekortet och ha med dig kvitto. Vill du ha pengar insatt på ett konto behöver du också ha med dig kontakt- och kontouppgifter. Regler för återköp finns beslutade i våra resevillkor som du hittar via den här länken.  

 

Återköp av oanvänd periodbiljett och reskassa

Vi gör återköp på oanvända periodbiljetters fulla värde och oanvänd reskassa om återköpet sker inom 7 dagar från köptillfället. I dessa fall gör vi återköp hos vårt Kundcenter och summan sätts in på ditt bankkonto eller på din reskassa.

 

Återköp av aktiverad periodbiljett

Har du aktiverat din periodbiljett och vill göra återköp inom 7 dagar så är det möjligt. Då gör vi återköp på återstående belopp av periodbiljetten till reskassa. Återstående belopp räknas ut genom att dra av priset för en enkelbiljett per resa du gjort med periodbiljetten. Det gäller också om fler än 7 dagar har passerat sedan köptillfället, oavsett om perioden är aktiverad eller inte.

 

Återköp av Länsbiljetten köpt via sommarerbjudande

Har du ångrat ditt köp av Länsbiljetten via sommarerbjudandet så kan du göra ett återköp. Hur du gör beror på när under perioden du önskar genomföra återköpet och hur du köpt biljetten.

 

Återköp mellan den 25 maj – 10 juni kan du själv i appen eftersom biljetten inte har aktiverats. Du får då tillbaka hela beloppet. För att göra ett återköp loggar du in i appen med ditt användarkonto och följer instruktionerna för återköp. Om du har köpt och laddat Länsbiljetten på ett Resekort så ska du vända sig till vår Kundservice för återköp. Du får då tillbaka hela beloppet.


Återköp mellan den 10 juni - 18 juni kan du göra att kontakta vår Kundservice. Detta gäller oavsett hur du köpt biljetten. Vi betalar då tillbaka hela beloppet oavsett om du använt biljetten eller inte. 

 

Återköp efter den 18 juni kan du göra genom att kontakta vår Kundservice. Detta gäller oavsett hur du köpt biljetten. Ersättning betalas då ut i form av reskassa. Vi gör då ett avdrag för det antal resdagar du använt biljetten och eventuell Resekortavgift. 

 

Återköp av enkelbiljetter

Vi gör inga återköp på enkelbiljetter eller biljetter som anses likvärdiga dessa. Har du inte kunnat genomföra din resa eller blivit försenad kan du istället få ersättning via vår förseningsersättning. Här hittar du mer information om förseningsersättning.

 

Återköp av kortavgift

Har du ett helt oanvänt Resekort gör vi återköp på kortavgiften om 30 kr. För att ett Resekort ska räknas som oanvänd ska ingen tidigare resa vara registrerad på Resekortet, perioden vara oaktiverad och/eller reskassan orörd. Om ett Resekort är använt återköps inte kortavgiften.

 

Återköp vid minskat utbud

Det kan förekomma att vi vid tidtabellsskifte gör förändringar i vårt linje- och turutbud. Om en sådan förändring påverkar dig så att du inte längre har någon möjlighet att nyttja kollektivtrafiken, genomför vi ett återköp enligt samma princip som om du aktiverat din periodbiljett, se ovan. Du kan då välja att få återstående belopp utbetalat till ditt bankkonto eller som reskassa. Om du får minskade möjligheter att resa, men fortfarande har tillgång till kollektivtrafik, återköper vi periodbiljetter till reskassa, enligt principen för en aktiverad periodbiljett. Reskassa återköps inte om det fortfarande finns tillgång till kollektivtrafik.

Rabattkort

Har du kvar ett rabattkort från det gamla biljettsystemet kan du ta kontakt med vår Kundservice. De hjälper dig ta reda på hur mycket du har kvar på kortet. Sen kan du få beloppet överfört till ett nytt Resekort. Det gör du antingen genom att skicka in ditt rabattkort till oss eller genom att besöka vårt Kundcenter. 

Biljettkontroll

Biljettkontroll och tilläggsavgift

Vi utför regelbundna biljettkontroller på våra bussar. Biljettkontrollerna genomförs för att förebygga användandet av fel biljetter. Vi vill också få fler att betala för sin bussresa.

 

Färdbevis kontrolleras av bussföraren. Vi har också biljettkontrollanter som utför särskilda biljettkontroller. Länstrafiken har anlitat företaget Nokas Security AB att utföra kontrollerna.

 

Biljettkontrollantens uppgift är att kontrollera om en resenär har ett giltigt färdbevis. Det är ditt ansvar som resenär att se till att ha ett giltigt färdbevis under hela resan. Du måste också kunna visa upp det för en biljettkontrollant. Reser du exempelvis med en enkelbiljett i mobilen, se till att du har batteri i mobilen under hela resan.

 

Om du inte har ett giltigt färdbevis vid en biljettkontroll kan biljettkontrollanten skriva en tilläggsavgift, enligt lag (1977:67). Utöver tilläggsavgiften tillkommer också en expeditionsavgift och priset för en enkelbiljett på den aktuella sträckan.

 

Tilläggsavgiften är på 1000kr.

 

Betala en tilläggsavgift

Har du fått en tilläggsavgift ska du betala den inom 10 dagar. Du betalar via det inbetalningskort som du fått i samband med biljettkontroll. Om betalningen inte kommit till oss inom 10 dagar tillkommer en påminnelseavgift. Betalas inte tilläggsavgiften efter påminnelsen lämnas ärendet över till ett inkassoföretag.

 

Biljettkontroll ombord på tåg

Biljettkontroller på tåg hanteras av personal ombord på tågen, även om du reser med våra biljetter. Har du frågor kring biljettkontroller ombord på tåg eller överklagan av tilläggsavgiften kan du kontakta det tågbolag du reste med. Du hittar kontaktuppgifter till tågoperatörerna här.

Bestridande av tilläggsavgift

Vill du bestrida en tilläggsavgift görs det enklast via formuläret, men du kan också skicka ett brev till oss med din bestridan. Du måste skicka in ditt bestridande så vi har det senast 10 dagar från biljettkontrolltillfället. Fyll i uppgifterna i formuläret och lämna ett meddelande kring varför du vill bestrida tilläggsavgiften. Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

 

Fält som är markerade med obligatorisk måste fyllas i för att du ska kunna skicka in din bestridan. Om din bestridan avser en person som saknar fullständigt svenskt personnummer gör följande:

 

  • Skriv de sex första siffrorna i raden för personnummer följt av fyra nollor 0000.
  • Skriv de sista fyra bokstäverna/siffrorna i fältet för motivering. 

 

Bestridande av tilläggsavgift

Här kan du bestrida en tilläggsavgift.

Godkänna personuppgifter (obligatorisk)

Annonsering

Annonsering på buss och hållplats

Vi erbjuder möjligheten att annonsera på flera av våra bussar. Är du intresserad av att annonsera på bussarna kan du kontakta Lars Edvardsson för bokning och prisuppgifter. Det gäller också om du vill att dina flaggor ska pryda stadsbussarna i Örebro.

 

Kontaktuppgifter

Mejl: lars.edvardsson@xponera.se 

Tel: 019-32 33 01, 070-522 33 01

Webb: Exponera

 

Annonsering på hållplatser

Önskar du annonsera i/vid hållplatskurer vänder du dig till Clear Channel. Deras kontaktuppgifter hittar du via deras webb: ClearChannel

Resevillkor

Länstrafikens Allmänna Resevillkor

1. Resevillkorens ändamål och tillämpning

1.1 Dessa bestämmelser gäller vid alla buss- och tågresor inom Örebro län och för resor över länsgräns som sker med färdbevis som utfärdats och godkänts av Region Örebro län (Länstrafiken). Resevillkoren reglerar de frågor som kan uppstå mellan Länstrafiken och dess kunder i samband med resor i Länstrafikens regi. Med ”Länstrafiken” menas Region Örebro län och de företag som Region Örebro län har gett i uppdrag att utföra trafiktjänster.


1.2 Genom användande av Länstrafikens biljetter eller annat av Länstrafiken utfärdat eller godkänt färdbevis uppkommer ett bindande avtal om resa i enlighet med dessa resevillkor.


2. Linjesträckning och tidtabeller

2.1 Länstrafiken fastställer linjesträckningar, tidtabeller och priser. Länstrafiken har rätt att förändra dessa, se punkt 2.2. Ändringar meddelas primärt i Länstrafikens egna kanaler, med fokus på Länstrafikens webbplats (www.lanstrafiken.se).

 

2.2 Länstrafiken har rätt att ändra linjesträckning och tidtabeller vid annonserade tidtabellsskiften samt tillfälligtvis utifrån orsaker som Länstrafiken inte kan råda över som exempelvis då vägar, gator eller hållplatser är avstängda av väghållaren.

 

2.3 I fastslagen tidtabell kan angivna enskilda turer eller linjer ställas in på grund av omständigheter som ligger utanför Länstrafikens kontroll. Ersättning betalas ut i enlighet med 9. Förseningsersättning. 


3. Färdbevis

Köp av biljett och Resekort

3.1 Färdbevis kan köpas ombord på bussen, hos Länstrafikens Kundcenter, försäljningsombud, via app, biljettmaskin på perrong eller via webbshop (www.lanstrafiken.se).


3.2 All försäljning ombord på bussar är kontantfri, vissa undantag kan förekomma.


Giltigt färdbevis

3.3 Resenär reser mot avgift enligt gällande pris.


3.4 Resenär ska på eget ansvar se till att ha giltigt färdbevis innan resenären går på bussen eller tåget, och ska när som helst kunna visa upp giltigt färdbevis.


3.5 Vid resa med färdbevis på tåg ska resenären vid varje resa visera kortet i biljettmaskin på perrongen.


3.6 Resenär är skyldig att tillfälligt överlämna sitt färdbevis till förare, ombordpersonal eller biljettkontrollant, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen. Finns färdbeviset i mobiltelefon så är resenär skyldig att tillfälligt överlämna mobiltelefonen till förare, ombordpersonal eller biljettkontrollant, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen.


3.7 Ett giltigt färdbevis är en bekräftelse på avtal mellan Länstrafiken och resenären, där dessa resevillkor ingår.


Prisgrupper

3.8 Barn 0 – 6 år reser kostnadsfritt tillsammans med betalande resenär. Högst två kostnadsfria barn per betalande resenär. Från och med tredje barnet samt barn utan sällskap av betalande ska betala avgift för skolungdom. Barn som är under 7 år bör av säkerhetsskäl inte resa utan sällskap.
Resenär 7 – 19 år ska betala avgift för skolungdom.
Från och med 20 år betalas avgift för vuxen.


3.9 Vid tveksamhet om ålder ska legitimation kunna visas upp annars uttas avgift enligt närmast högre prisgrupp.


Giltighet

3.10 Giltighetstiden för färdbevis varierar beroende på resans längd samt inom vilket geografiskt område resan sker.


3.11 Färdbeviset gäller för resa inom färdbevisets angivna zoner, områden och giltighetstid.


4. Återköp

4.1 Resenären ansvarar själv för förlorat färdbevis. Resekort som skadats på grund av tekniskt fel återskapas utan kostnad.


4.2 Enkelbiljetter (samtliga typer) återlöses inte.


4.3 Resenären har en veckas återköp på oanvända färdbevis, men det gäller inte enkelbiljetter, och då återbetalas färdbevisets fulla värde.


4.4 Oanvända färdbevis som är äldre än en vecka och använda färdbevis, med eller utan kvitto, återköps endast mot värdebevis eller reskassa. Om resenären vill ha kontanter för en påbörjad periodbiljett krävs skriftligt intyg på till exempel arbetslöshet, sjukskrivning, flytt eller liknande.


4.5 Värdebevis eller reskassa går att använda som betalning eller delbetalning vid köp av Länstrafikens färdbevis. De kan lösas in hos Länstrafikens Kundcenter samt hos Länstrafikens försäljningsombud. Värdebevis kan aldrig bytas mot kontanter. Värdebevisen gäller ett år från utskriftsdatum om inget annat anges.


4.6 Återköp sker endast hos Länstrafikens Kundcenter.


4.7 För färdbevis inhandlande via internet eller autogiro gäller särskilda villkor.

 

5. Färdbeviskontroll och tilläggsavgift

5.1 Vid kontroll skall resenär visa upp giltigt färdbevis.


5.2 Missbruk av färdbevis är straffbart enligt lag och kan leda till indragning eller omhändertagande av färdbevis.


5.3 Den som inte kan visa ett giltigt färdbevis vid kontroll skall, enligt lag (SFS 1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, betala en tilläggsavgift.


6. Allmänna föreskrifter för resan

Stiga på och av

6.1 Resenär reser alltid i mån av plats. Observera att detta också gäller resenärer som reser med exempelvis barnvagn, rollator, rullstol eller djur där det av utrymmesskäl finns särskilda begränsningar.


6.2 Buss i linjetrafik stannar bara när resenären som står på en hållplats tydligt visar att han/hon vill resa med, eller när resenärer som är ombord, i god tid trycker på knappen ”STOP”, för att visa att resenären vill stiga av.


6.3 En buss som kommit i rullning eller som lämnat sitt hållplatsläge får inte, av säkerhetsskäl, släppa på eller av resenär.


6.4 Då flera bussar stannar samtidigt vid en busshållplats, stannar inte buss nr två igen.


Bagage

6.5 Bagage som du på egen hand kan bära får du ta med dig utan avgift. Ditt bagage får inte hindra andra resenärer, ta upp sittplatser, blockera utrymningsvägar, skymma sikten för föraren, hindra föraren eller på annat sätt påverka säkerheten ombord.


6.6 Du får inte ta med dig bagage som kan vara störande eller obehagligt för andra.


6.7 Bagaget får inte heller vara brandfarligt, explosivt eller på annat sätt farligt.


Cykel

6.8 På regionbuss får konventionell tvåhjulig cykel medföras utan avgift och i mån av plats. Cykel skall placeras enligt förarens anvisningar och resenären ska på egen hand hänga och fästa sin cykel samt ta ner den.


6.9 Resenären kan inte få bekräftat i förväg att det kommer finnas plats för sin cykel. Det finns ingen garanti för att resenären kommer få ta med sin cykel.


6.10 Resenären tar med sin cykel på egen risk.


Barnvagn och rollatorer

6.11 I mån av plats får barnvagn och rollatorer tas med utan avgift och får endast stå på anvisad plats. Barnvagnar samsas med rollatorer och rullstolar om samma utrymme och fylls på tills det är fullt utan att någon kategori har företräde före den andra. Barnvagn och rollatorer får inte placeras så att resenär hindras eller att utrymningsväg blockeras.


6.12 Resenär med barnvagn eller rollator ansvarar för barnvagnen eller rollatorn och dess säkerhet. Barnvagnen och rollator ska låsas med broms under resan. När fastsättningsanordning för barnvagn och rollator finns, ska resenär använda den. För ditt barns säkerhet får inte barnet lämnas i barnvagnen under resan.


6.13 Resenär med barnvagn eller rollator betalar ordinarie avgift.


Hund, katt och mindre husdjur

6.15 Hund, katt och annat mindre husdjur får tas med kostnadsfritt och utan att skapa besvär för medresenärer.


6.16 Djuren skall vara kopplade eller i bur.


6.17 Resenär med djur ansvarar för djuret och riskerar att bli avvisad om djuret är störande för medresenär eller personal.


6.18 Pälsdjur ska placeras i anvisat utrymme.


Säkerhetsbälte


6.19 Om det finns säkerhetsbälte på din plats är du, enligt lag, skyldig att använda det.


Ordningsföreskrifter

6.20 Resenär är skyldig att följa bestämmelserna i Ordningslagen (SFS 1993:1617) och våra regler enligt punkt 6.21 samt uppmaningar från förare och annan ombordpersonal.


6.21 Förutom ordningslagen är det inte tillåtet att röka, åka inlines, rullskridskor eller skateboard samt placera fötter på säten eller annan inredning. Resenär får endast äta på bussen om denne inte skräpar eller kladdar ner eller är till besvär för medresenärer.


6.22 Den som inte rättar sig efter detta riskerar att bli avvisad och därmed förlora rätten till transport och återbetalning av betald avgift för transporten.


Ansvar för bagage, djur m.m.

6.23 Resenären ska själv ha uppsikt över medfört bagage, barnvagn, rullstol, rollator, husdjur eller annat resgods.


6.24 Resenären ansvarar för det bagage som man tagit med på bussen. Resenären ansvarar också för eventuella skador som medfört bagage kan orsaka på buss, personal, medresenärer eller deras egendom.


6.25 För den händelse Länstrafiken skulle bli ersättningsskyldig mot annan resenär eller tredje person för skada, som orsakats av medfört resgods enligt 6.23, så är den resenär som medfört resgodset betalningsskyldig.

 

Hittegods

6.26 Upphittat gods som tas om hand av resenär ska överlämnas, utan krav på ersättning, till personal i fordonet.


6.27 Har resenären själv glömt något i ett fordon kan denne kontakta Länstrafikens Kundservice på 0771-55 30 00 eller annan kontaktväg som presenteras på www.lanstrafiken.se. Länstrafikens Kundservice hjälper resenären att få kontakt med rätt hittegodsavdelning.


6.28 Allt hittegods sparas i 3 månader.


7. Särskild service till funktionshindrade

7.1 Resenär med funktionshinder kan vid behov få hjälp vid på- och avstigning samt med betalning av resan av ombordpersonal.


7.2 Rullstol, rollator och annat likvärdigt tekniskt hjälpmedel, får tas med utan avgift, i mån av plats. Vi tar emot rullstolar med följande maxmått: Totallängd: 1 200 mm, Totalbredd (mätt på bredaste ställe): 700 mm, Vikt: 300 kg (stol + resenär) enligt Svensk Kollektivtrafiks rekommendationer.


7.3 Under resan får resenären åka sittande i rullstol. Rullstolen skall placeras på anvisad plats och låses med broms. På buss med särskilt ryggstöd ska rullstolen vara vänd med ryggen mot färdriktningen. När fastsättningsanordning för rullstol, rollator eller andra tekniska hjälpmedel finns, ska dessa användas.


8. Information vid trafikstörningar

8.1 Vid större akuta trafikstörningar lämnar Länstrafiken information till trafikredaktionen på P4 Radio Örebro. Trafikinformationen sänds i regel måndag – fredag kl. 06.00 – 18.00 i anslutning till nyhetssändningar.


8.2 Information om planerade förändringar i trafiken som inte framgår av tidtabellen lämnas på vår webb, www.lanstrafiken.se samt även med anslag i väderskydden samt där vi har elektroniska skyltar. Senast 4 dagar före den planerade förändringen meddelas detta i första hand via www.lanstrafiken.se och i Länstrafikens app. Vid utebliven eller försenad information kring en planerad förändring i trafiken som resulterat i försening om mer än 20 min vid resa, ersätts resenär via 9. Förseningsersättning. 


9. Förseningsersättning

9.1 Om förseningar i busstrafiken eller brister i vår information gör att resenär riskerar att komma mer än 20 minuter för sent ersätts denne genom vår förseningsersättning. Rätten till förseningsersättning regleras av lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. (2015:953). En broschyr med blankett finns som kan hämtas hos försäljningsombud, hos Kundcenter eller laddas ner från vår webb, www.lanstrafiken.se. Det är även möjligt att ta kontakt med Kundservice direkt via av resenären önskat kontaktsätt för hjälp med ersättningen.

 

9.2 Kontakt med Kundservice angående förseningsersättning bör tas snarast möjligt och inom 3 månader från händelsedatum.

 

9.3 Detaljerad information kring förseningsersättningen finns på www.lanstrafiken.se.

 

10. Person- och sakskada

10.1 Ansvaret för personskada och viss sakskada som uppstår i busstrafik finns reglerat i Trafikskadelagen.


11. Reklamation

11.1 Har du krav eller reklamationer utifrån förseningsersättningen eller någon annan del av Länstrafikens allmänna resevillkor kan du ta kontakt med Länstrafikens Kundservice. Kontaktuppgifter finns på www.lanstrafiken.se. Vi vill ha ditt krav eller din reklamation snarast möjligt, dock senast 3 månader efter händelsen. 

Hantering av personuppgifter för allmänna kollektivtrafiken

Här hittar du information om framförallt hur vi hanterar dina personuppgifter för den allmänna kollektivtrafiken. Du behöver registrera dina personuppgifter hos oss för att använda vissa av de tjänster vi har att erbjuda dig. Det rör framförallt för den allmänna kollektivtrafiken. Det kan röra sig om exempelvis köp i appen, köp i webbshopen eller vid prenumeration av vårt nyhetsbrev. Du väljer själv om du godtar vår policy för hantering av personuppgifter och på så vis kan använda tjänsten.

 

Länstrafiken behandlar alla personuppgifter enligt EU:s Dataskyddsförordning, GDPR. En personuppgift är en uppgift som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk person (registrerad). Det kan vara exempelvis namn, personnummer, adress m.m.

 

Hur använder Länstrafiken dina personuppgifter

Vi på Länstrafiken och Länstrafikens personuppgiftsbiträden använder dina personuppgifter för att förbättra vår service och våra tjänster. Uppgifterna kan komma att användas av väl valda samarbetspartners för marknadsföring och statistik. Vi ger inte bort och säljer aldrig dina personuppgifter vidare till tredje part. Vi använder endast dina personuppgifter för att göra våra tjänster och din resa med Länstrafiken bättre.

 

Länstrafiken lyder under offentlighetsprincipen. Den principen innebär att vissa handlingar är allmänna handlingar. Dessa handlingar måste Länstrafiken lämna ut om någon begär ut dessa. Innan allmänna handlingar lämnas ut genomförs en sekretessprövning i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen. Detta hanteras av Region Örebro län och mer information finns via den här länken.

 

Hur Länstrafiken samlar in personuppgifter

Länstrafiken samlar in personuppgifter i olika sammanhang och dessa hanteras olika beroende på i vilket sammanhang de samlas in samt syftet med insamlingen. Personuppgifterna behandlas också med stöd av olika regler, eftersom uppgifterna används för olika ändamål och syften.

 

Länstrafiken får tillgång till uppgifter om dig på olika sätt när du reser med kollektivtrafiken eller när du på annat sätt använder Länstrafikens tjänster. Vi kan även få uppgifter från tredje part som exempelvis kommun eller genom att du deltar i tävlingar, erbjudanden och liknande. Genom att använda våra tjänster ger du samtycke till att Länstrafiken hanterar dina personuppgifter enligt den tjänstens syfte.

 

Via Länstrafikens webbplats, app och andra kanaler, samlar vi in olika personuppgifter. Klicka på den tjänst du är intresserad av så hittar du mer information om vilka personuppgifter vi samlar in i samband med den och hur dessa används. 

 

Spara personuppgifter

Personuppgifter sparas olika länge beroende på typ av personuppgift och vilken rättslig grund som ligger bakom insamlandet. Länstrafiken, som är en del av Region Örebro län, följer Region Örebro läns gallringsplaner som är beslutade av Regionstyrelsen. Dessa styr hur länge olika uppgifter får sparas.

 

Länstrafiken genomför regelbundna gallringar och rensningar av personuppgifter. Länstrafikens utgångspunkt är att så snart en personuppgift inte längre är nödvändig så raderas den.

 

Du har rätt att när som helst begära ut information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig. Mer information om detta och hur du gör finns på Region Örebro läns webbplats.

 

Mer information om hur Länstrafiken arbetar med personuppgifter

Mer information om hanteringen av personuppgifter finns på Region Örebro läns webbplats. Den informationen hittar du via den här länken. Det är även till Region Örebro län du ska vända dig vid frågor kring hanteringen av personuppgifter samt arbetet kring detta.

Personuppgifter i webbshop och app

I webbshopen samlar vi in personuppgifter för att göra det möjligt för dig att genomföra biljettköp, få borttappat-garanti, för att ge dig en överblick över hur du använt din biljett samt för att få statistik för att förbättra tjänsten. De personuppgifter som vi samlar in är namn, mejladress, adress, köp- och resestatistik samt i vissa fall kön, telefonnummer samt personnummer. Vi samlar även in personuppgifter i samband med din betalning.

 

Hantering av personuppgifter i Länstrafikens app

Insamling av personuppgifter sker i samband med att du använder Länstrafiken Örebros app. Behandling av personuppgifter i appen är nödvändig för att alla dess funktioner ska kunna upprätthållas. I samband med att du godkänner denna hantering uppstår det avtal som utgör den lagliga grunden för vår behandling av personuppgifter.

 

Följande personuppgifter kan behandlas i appen: e-postadress, telefonnummer, sök-, köp- och resehistorik, för- och efternamn, betalningsinformation och bokningsinformation.

 

Personuppgifter behandlas som stöd till följande funktioner i appen:

  • Köp av biljett.
  • Skapande av användarkonto.
  • Distribution av meddelanden och notiser om eventuella trafikförändringar eller störningar.
  • Distribution av meddelanden och notiser om tidtabellsuppdateringar eller annan relevant information som rör Länstrafikens tjänster.

 

Personuppgifter insamlade i appen används också till att:

  • Hantera reklamationer, genomföra felsökning och tillhandahålla support.
  • Kontrollera biljettgiltighet.
  • Föra statistik i syfte att utveckla våra tjänster.
  • Erbjuda frivilliga marknadsundersökningar samt deltagande i tävlingar och kampanjer.
  • Utföra analyser för att ge dig relevanta erbjudanden.
  • Motverka missbruk av appen.

 

Personuppgifterna används inte för automatiserat beslutsfattande.

Personuppgifter via formulär på webbplatsen

Vi har formulär på denna webbplats där vi samlar in personuppgifter. Vilka personuppgifter som samlas in samt hur dessa används beror på vilket formulär som du fyller i. 

 

Personuppgifter vid prenumeration av nyhetsbrev

När du börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev samtycker du till vår hantering av dina personuppgifter. De personuppgifter som vi samlar in är namn, mejladress och i vissa fall adress. Detta gör vi för att kunna skicka ut nyhetsbrev till dig med information om vår trafik, erbjudanden, kampanjer och annat som kan vara till nytta för dig när du reser med Länstrafiken. Vi använder även personuppgifter för att få statistik för att kunna förbättra tjänsten.

 

Personuppgifter vid förseningsersättning

Genom att skicka in om förseningsersättning godkänner du vår hantering av dina personuppgifter. De personuppgifter vi samlar in är namn, mejladress, adress och i vissa fall telefonnummer. Vi kan även behöva ytterligare personuppgifter beroende på önskat utbetalningssätt.

 

Vi använder personuppgifterna för att betala ut ersättning, informera om beslut samt i statistiksammanställningar för att förbättra våra tjänster och vår busstrafik.

 

Personuppgifter vid beställning av Företagskort

Genom att genomföra en beställning av Företagskort godkänner du vår hantering av dina personuppgifter. De personuppgifter vi samlar in är namn, mejladress och i vissa fall telefonnummer. Vi använder personuppgifterna för att kunna kontakta dig i egenskap av kontaktperson för företaget som beställer företagskortet inte i egenskap av privatperson. Vi kommer att använda dina personuppgifter för kontakt vid frågor kring Företagskortet, ge information som berör Företagskortet, erbjudanden och information om förbättrad tjänst samt för statistik för att förbättra tjänsten.

 

Personuppgifter via beställning av personlig tidtabell

När du beställer en personlig tidtabell godkänner du vår hantering av dina personuppgifter. De personuppgifter vi samlar in är namn, mejladress eller adress. Syftet med att vi samlar in personuppgifter är för att kunna skicka ut en personlig tidtabell på det sätt som du önskar samt få statistik.

Personuppgifter vid kundärenden och blanketter

Kundärenden kan inkomma på många olika sätt. Det kan ske exempelvis över telefon, sociala medier, event, mejl, kundforum, formulär på webbplatsen eller via kontakt med vårt Kundcenter. Länstrafiken kan i vissa fall samla in personuppgifter som exempelvis namn, mejladress, telefonnummer och adress. Detta gör vi för att bland annat kunna ge dig återkoppling i ärenden. Personuppgifterna sparas i vårt ärendehanteringssystem som rensas regelbundet.

 

Kundforum

För att kunna publicera ett inlägg i vårt kundforum behöver du skapa en användare. Genom att göra det godkänner du vår hantering av dina personuppgifter. De personuppgifter som vi samlar in är namn och mejladress. Vi använder personuppgifterna för att kunna kontakta dig när du fått svar i forumet samt till statistik för att förbättra tjänsten.

 

Här hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter när du skickar in ett ärende via vår Kundservice eller en blankett. 

 

Personuppgifter via blanketter

I vissa fall samlar vi in personuppgifter via blanketter. Det kan röra sig om blankett för att ansöka om autogiro, färdtjänst, riksfärdtjänst och liknande. Dessa hanteras olika beroende på vilket blankett som används. Personuppgifterna samlas in för att göra det möjligt för dig att nyttja respektive tjänst och tjänsten framgår av de olika blanketterna. I och med att du skickar in blanketten ger du samtycke till hur vi hanterar dina personuppgifter. 

Mer information kring hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med Serviceresor hittar du här.

Personuppgifter vid biljettkontroll

Genom att nyttja våra tjänster och resa med vår trafik godkänner du våra Allmänna Resevillkor. Vår kontrollverksamhet för den allmänna kollektivtrafiken kan i vissa fall samla in personuppgifter i samband med deras arbete att se till så att de Allmänna Resevillkoren följs avseende biljetter. De samlar in personuppgifter om du inte uppfyller de villkor som finns för biljetten som används vid resan. Personuppgifterna är namn, personnummer, adress och i vissa fall kontaktuppgifter som mejl och/eller telefonnummer. Dessa personuppgifter används för kundfordring hos en samarbetsparter till Länstrafiken.

 

Personuppgifter vid bestridande av tilläggsavgift

Genom att skicka in en bestridan av tilläggsavgift godkänner du vår hantering av dina personuppgifter. De personuppgifter som vi samlar in är namn, adress, personnummer och mejladress. Vi använder dina personuppgifter för att undersöka ärendet samt för statistik.

Personuppgifter vid Wifi-ombord

Vi kan i vissa fall samla in personuppgifter när du använder vårt internet ombord. Det rör sig om e-postadress och information kring den enhet som används. Denna information används för att kunna tillhandahålla tjänsten och förbättra den genom statistik.

Hantering av personuppgifter vid Serviceresa

Här hittar du information som mer specifikt berör hanteringen av personuppgifter för tjänster kopplade till Serviceresor. Genom att skicka in de blanketter som finns för Serviceresor samtycker du till hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi gör efter din ansökan en utredning. Uppgifter om dig som sökande inhämtas i första hand från den informationen du angivit i din färdtjänstansökan.  Uppgifter från andra inhämtas inte utan att sökande gett sitt muntliga eller skriftliga samtycke. Uppgifter, som du och andra lämnar, kommer att lagras i ett personregister. 

 

Uppgifterna skyddas och behandlas enligt bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (Lag 2009:400) samt den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR). Personuppgifter som rör tjänster med Serviceresor använder vi inte till marknadsföring.