Till innehåll på sidan
Vissa problem förekommer i appen

Vår app fungerar igen i stort. 

Om du inte får upp din biljett i appen så logga ut och in igen på ditt resenärskonto.

Har du haft en Periodbiljett i appen och köpt Enkelbiljett under tiden appen krånglat, ersätter vi dig för Enkelbiljetten. Mejla Kundservice så hjälper vi dig. För att snabba upp hanteringen ber vi dig skicka med underlag på periodbiljetten och enkelbiljetten.

Fältet kan inte vara tomt
Andra har också sökt på

Du som är folkbokförd i Örebro har rätt till sjukresa med serviceresefordon om det finns medicinska skäl eller färdtjänsttillstånd. Du som har tillstånd till sjukresa med serviceresefordon kan göra resan med egen bil och få ersättning i efterhand.

Medicinska skäl eller färdtjänsttillstånd ger rätt till sjukresa med serviceresefordon. De medicinska skälen ska styrkas i ett intyg av vårdgivaren. Du har rätt att åka sjukresa till och från en vårdcentral i din hemkommun och till och från en specialist i länet. Du måste alltid resa i direkt anslutning till och från vårdbesöket och resan sker till och från din folkbokföringsadress.

Information om vad som gäller för sjukresor finns på 1177 Vårdguiden.

Boka din resa

Du bokar din planerade sjukresa genom att ringa till vår beställningscentral senast kl. 18.00 helgfri vardag innan din önskade resdag. Tänk på att ditt sjukreseintyg måste vara registrerat. Akuta resor kan beställas dygnet runt utan intyg.

Att resa med serviceresefordon

Ett serviceresefordon kan vara en personbil eller ett speciellt anpassat fordon för liggande transport eller rullstol. När du blir hämtad, oavsett om det är på folkbokföringsadressen eller vårdinrättningen, med ett serviceresefordon hjälper föraren dig samt eventuella förflyttningshjälpmedel och bagage till fordonet från ytterport/entré. Vid resans slut hjälper föraren dig ur fordonet och till ytterporten. Om föraren bedömer att det inte går att köra ända fram till ytterporten/entrén följer hen dig dit både vid hämtning och lämning.

Alla våra serviceresor planeras för att så många som möjligt ska kunna samåka. Du kan därför ibland behöva åka före eller efter din önskade avresetid. När du beställer din resa får du reda på vilken tid bilen planeras att komma. Beroende på trafiksituation och tillgång till fordon kan fordonet komma upp till 10 minuter efter den planerade tiden i tätort och upp till 15 minuter efter den planerade tiden utanför tätort.

Resa med egen bil

Du som har fått intyg för sjukresa med serviceresefordon kan istället resa med egen bil och få ersättning med 18:50 kronor per mil, minus 50 kronor i egenavgift per enkelresa.
Du har rätt att åka sjukresa till och från en vårdcentral och folktandvård i din hemkommun och till och från en specialist i länet. Om du har fått remiss till vård utanför Örebro län gäller särskilda regler – kontakta sjukreseenheten för mer information.

Blankett för Ansökan om ersättning för sjukresa

Resa på faktura med Serviceresor
  • Hur och när din faktura skickas

    Varje månad sammanställer vi alla dina resor med färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor och skickar ut fakturan den 15:e månaden efter. Fakturan skickar vi till din folkbokföringsadress eller om du har en särskild postadress.

    Du behöver betala fakturan 30 dagar från utskriftsdatum. Har du inte rest med Serviceresor under en månad skickas ingen faktura alls.

  • Så fungerar det att betala faktura via autogiro

    Om du redan har fakturor från Region Örebro län på autogiro kommer fakturorna automatiskt att dras via autogiro.

    Väljer du att betala via autogiro kommer du att få alla dina fakturor från Region Örebro län betalda per automatik. Du behöver göra en anmälan av autogiro till din internetbank.

    Aviseringsavin skickas ut cirka 30 dagar före förfallodagen och där framgår vilket belopp som kommer att dras från ditt bankkonto. Du behöver bara se till att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före förfallodatum. Bekräftelse på att betalningen har genomförts får du via ditt vanliga kontoutdrag från din bank.

    Om du inte har internetbank kan du fylla i blanketten Medgivande för autogiro. Läs igenom villkorstexten skriv ut och glöm inte att skriva under innan du skickar in blanketten. Du vet att anmälan är klar när du får din första aviseringsavi där betalningsdelen är makulerad.

    Skicka blanketten via post till: 
    Region Örebro län
    Box 1613
    701 16 Örebro

    Märk kuvert med ”Autogiroanmälan/Avd. för kundfakturor”

  • Faktura digitalt från Kivra

    Om du redan har ett konto på Kivra kommer du att få en förfrågan i Kivra om du vill godkänna Region Örebro Län. Väljer du ja hamnar fakturorna där. Väljer du nej kommer du inte få din faktura via Kivra.

  • Borttappad faktura

    Har du tappat bort din faktura kan du kontakta Regionservice på Region Örebro län. De kan skicka en ny faktura.

    Regionservice, avdelningen för kundfakturor, nås på telefon 019-602 17 91 eller mejl patientfakturor@regionorebrolan.se.

  • Frågor kring din faktura

    Du kan ringa till oss helgfria vardagar kl. 10-12 , knappval 4. Här hittar du kontaktuppgifterna till Beställningscentralen.

    Det går också bra att maila på faktura@lanstrafiken.se. När du mejlar vill vi att du skickar med ditt fakturanummer och namn. Detta för att vi enklare ska kunna hjälpa dig.

  • Om du inte vill betala med faktura

    Om du inte vill ha faktura för dina resor med Serviceresor kan du meddela det när du bokar din resa. Om du meddelar detta så gäller det för alla dina resor.

    Du kan då betala direkt i bilen med kontanter eller bankkort istället för faktura.

Kontaktuppgifter till Beställningscentralen

Telefonnummer: 0771 – 92 00 00 

Har du en synpunkt på din Serviceresa kan du lämna den här.

Mejl: info.serviceresor@lanstrafiken.se

Besöksadress: Eklundavägen 1, Örebro

Postadress: Serviceresor, Region Örebro län, Box 1613, 701 16 Örebro

 

Som en del i vårt kvalitetsarbete kan du som reser med Serviceresor komma att bli uppringd av undersökningsföretaget Ipsos. De ställer frågor om din senaste resa med oss på Serviceresor. Dina synpunkter är viktiga i vårt förbättringsarbete och vi hoppas att du vill ta dig tiden att svara på frågorna om du blir uppringd.

Praktiskt kring Sjukresa
  • Ledsagare

    En ledsagare får följa med kostnadsfritt om behov finns. Ledsagaren ska kunna hjälpa patienten till exempel med ledsagning från bostaden till fordon. Ledsagaren får inte ta med sig egna hjälpmedel. Eftersom ledsagaren ska vara behjälplig under resan behöver hen vara över 18 år.

  • Hjälpmedel

    Du får ha med dig de förflyttningshjälpmedel du behöver under resan.

  • Ledarhund

    Du får ta med ledar-, service-, och signalhund på sjukresan. Ej sällskapsdjur.

  • Särskilt anpassad service

    Om du inte kan genomföra din sjukresa utan ett särskilt villkor behöver du ett intyg från din vårdgivare. Det kan handla om framsätesplacering eller direktresa.

  • Kostnad och betalning

    Sjukresa med serviceresefordon kostar 125 kronor per enkelresa oavsett avstånd. Du som har färdtjänsttillstånd betalar färdtjänstavgiften. 

    Sjukresor betalas via Faktura. Fakturan skickas ut månaden efter att sjukresan gjorts. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vill du fortsätta betala med kontanter eller betalkort i fordonet behöver du meddela det till vår Beställningscentral vid bokning.

    Det finns ett högkostnadsskydd för sjukresor. Det innebär att ingen behöver betala mer än 1 400 kr under en 12-månadersperiod.