Till innehåll på sidan
Fältet kan inte vara tomt

Du som har fått en resa med riksfärdtjänst godkänd, betalar en så kallad egenavgift. Egenavgiften är samma oavsett om du reser med serviceresefordon, buss eller tåg. Det är hur lång sträcka du reser som avgör vad du betalar.

Hur du betalar, beror på hur du reser:

  • Vid resor med buss, tåg eller liknande, får du själv köpa dina biljetter och blir ersatt av oss i efterhand.
  • Vid resor med serviceresefordon betalar du din resa via faktura.
Resa på faktura med Serviceresor
  • Hur och när din faktura skickas

    Varje månad samlar vi ihop alla dina resor med färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor och skickar ut fakturan den 15:e månaden efter. Fakturan skickar vi till din folkbokföringsadress eller om du har en särskild postadress.

    Du behöver betala fakturan 30 dagar från utskriftsdatum. Har du inte rest med Serviceresor under en månad skickas ingen faktura alls.

  • Så fungerar det att betala faktura via autogiro

    Om du redan har fakturor från Region Örebro län på autogiro kommer fakturorna automatiskt att dras via autogiro.

    Väljer du att betala via autogiro kommer du att få alla dina fakturor från Region Örebro län betalda per automatik. Du behöver göra en anmälan av autogiro till din internetbank.

    Aviseringsavin skickas ut cirka 30 dagar före förfallodagen. På avin står det vilket belopp som kommer att dras från ditt bankkonto. Du behöver bara se till att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före förfallodatum. Bekräftelse på att betalningen har genomförts får du via ditt vanliga kontoutdrag från din bank.

    Om du inte har internetbank kan du fylla i blanketten med medgivande för autogiro. Läs igenom villkorstexten, skriv ut och skicka in. Glöm inte att skriva under innan du skickar in blanketten. Du vet att anmälan är klar när du får din första avi där betalningsdelen är makulerad.

    Medgivande för autogiro

    Skicka blanketten via post till: 
    Region Örebro län
    Box 1613
    701 16 Örebro

    Märk kuvert med ”Autogiroanmälan/Avd. för kundfakturor”

  • Faktura digitalt från Kivra

    Om du redan har ett konto på Kivra kommer du att få en förfrågan i Kivra. Frågan gäller då om du vill godkänna Region Örebro Län. Väljer du ja hamnar fakturorna där. Väljer du nej kommer du inte få din faktura via Kivra.

  • Borttappad faktura

    Har du tappat bort din faktura kan du kontakta Regionservice på Region Örebro län. De kan skicka en ny faktura.

    Regionservice, avdelningen för kundfakturor, nås på telefon 019-602 17 91 eller mejl patientfakturor@regionorebrolan.se.

  • Frågor kring din faktura

    Du kan ringa till oss helgfria vardagar kl. 10.00-11.00, knappval 4. Här hittar du kontaktuppgifterna till Beställningscentralen.

    Det går också bra att maila på faktura@lanstrafiken.se. När du mejlar vill vi att du skickar med ditt fakturanummer och namn. Detta för att vi enklare ska kunna hjälpa dig.

  • Om du inte vill betala med faktura

    Om du inte vill ha faktura för dina resor med Serviceresor kan du meddela det när du bokar din resa. Om du meddelar detta så gäller det för alla dina resor.

    Du kan då betala direkt i bilen med kontanter eller bankkort istället för faktura.