Till innehåll på sidan
Fältet kan inte vara tomt
Andra har också sökt på

Här hittar du information om de praktiska detaljerna för en färdtjänstresa.

Det är ditt färdtjänsttillstånd som reglerar vad som gäller för just dig. Det finns däremot vissa regler och rutiner som gäller för alla färdtjänstresenärer. 

Praktiska detaljer för resa med färdtjänst
  • Tidsintervall för resan

    Du kan resa på samma tider som den linjelagda kollektivtrafiken, dvs buss och tåg. Du kan resa mellan klockan 05.30 - 24.00, söndag till torsdag. Under fredagar och lördagar kan du resa mellan klockan 05.30 och 02.00.

  • Hämtning och lämning

    När du blir upphämtad hjälper föraren dig med eventuella hjälpmedel för förflyttning och bagage. Föraren hjälper dig från ytterporten till fordonet. Vid resans slut hjälper föraren dig ur fordonet och till ytterporten på destinationen.

    Om föraren bedömer att det inte går att köra ända fram till ytterporten följer föraren dig dit både vid hämtning och lämning.

  • Ledsagare, medresenär och barn

    Du får ta med dig en ledsagare och en medresenär på resan. Ledsagaren åker utan extra kostnad. Ledsagaren stiger på och av på samma adresser som du. Eftersom ledsagaren ska kunna hjälpa dig under resan behöver ledsagaren vara över 18 år.

    Medresenären betalar samma avgift som du. Medresenären stiger på och av på samma adresser som du.

    Egna barn, upp till 20 år fyllda, får också följa med på färdtjänstresan utan extra kostnad. Det gäller om de får plats i samma fordon som du. Är du inte vårdnadshavare till barnet ska ni vara folkbokförda på samma adress. Barn stiger på och av på samma adresser som du.

  • Hjälpmedel och bagage

    Du får ta med dig två hjälpmedel för förflyttning och två väskor på resan. Detta gäller också för din ledsagaren och medresenären. Vi anpassar storlek på fordonet efter dina behov, inte efter ledsagarens eller medresenärens.

  • Ledarhund och sällskapsdjur

    Du får ta med ledar-, service-, och signalhund eller sällskapsdjur på färdtjänstresan. Du ansvarar själv för att djuret kan transporteras i lagstadgad bur eller sele. Djuret åker om möjligt i fordonets bagageutrymme.

  • Särskilt anpassad service

    Om du inte kan genomföra din färdtjänstresa utan ett särskilt villkor kan du göra en ansökan om detta. Det kan handla om framsätesplacering eller direktresa.

    Behöver du bärhjälp eller trappklättrare för att du inte klarar av att gå i trappor? Kontakta Färdtjänstenheten så hjälper vi dig.

  • Vid resa med rullstol

    Om du åker sittande i rullstol bör du markera fästpunkter på rullstolen så att chauffören vet var spännbanden ska fästas. Kontrollera att din rullstol är godkänd för resan.

    Om du reser med en el-moped måste du flytta över till ett säte i fordonet.

    Vi hjälper dig med dina hjälpmedel för förflyttning och ditt bagage in i fordonet när vi hämtar dig. Vi hjälper dig också ur fordonet vid resans slut, fram till ytterporten eller liknande. 

  • Samåkning och upphämtningstid

    Vi planerar alla våra serviceresor för att så många som möjligt ska kunna samåka. Du kan därför ibland behöva åka före eller efter din önskade avresetid.

    När du beställer din resa får du reda på vilken tid vi planerar att bilen ska komma. Beroende på hur trafiksituation ser ut och tillgång till fordon är kan fordonet komma upp till:

    • 10 minuter efter den planerade tiden i tätort
    • 15 minuter efter den planerade tiden utanför tätort

    Om du har en tid att passa är det viktigt att du meddelar oss och bokar i god tid. Tänk på att vi anpassar din hämtningstid efter att vi ska kunna garantera att du kommer fram i tid.

Kontaktuppgifter till Beställningscentralen

Telefonnummer: 0771 – 92 00 00 

Har du en synpunkt på din Serviceresa kan du lämna den här.

Mejl: info.serviceresor@lanstrafiken.se

Besöksadress: Eklundavägen 1, Örebro

Postadress: Serviceresor, Region Örebro län, Box 1613, 701 16 Örebro