Till innehåll på sidan
Fältet kan inte vara tomt
Andra har också sökt på

Vi genomför återköp av flera av våra biljetter. Det som avgör är biljettyp och om perioden är påbörjad.

Återköp genomförs via vår Kundservice. Här hittar du reglerna för de olika biljetterna. Regler för återköp finns beslutade i våra resevillkor.

Återköpsregler för biljetter
  • Återköp av oanvänd periodbiljett och reskassa

    Vi gör återköp på oanvända periodbiljetters fulla värde och oanvänd reskassa om återköpet sker inom 7 dagar från köptillfället. Detta gäller periodbiljetter med en giltighet på 30 dagar och 30 dagar lågpris.

    Vi genomför inte återköp på periodbiljetter med en giltighet Flex 10/40, 24 timmar eller 72 timmar. 

  • Återköp av påbörjad periodbiljett

    Påbörjad periodbiljett återköps mot reskassa om återköpet sker inom 7 dagar från köptillfället. Detta gäller för periodbiljetter med en giltighet på 30 dagar och 30 dagar lågpris.

    Vilket belopp som vi återbetalar beror på hur länge biljetten har
    varit giltig. Vi återbetalar till reskassa enligt följande:

    • Första giltighetsdagen: Du får tillbaka 80 procent av biljettpriset
    • Dag två: 60 procent
    • Dag tre: 50 procent
    • Dag fyra: 40 procent
    • Dag fem: 30 procent
    • Dag sex: 20 procent
    • Dag sju: 10 procent
    • Efter dag sju: Ingen återbetalning

    Vi ersätter inte periodbiljetter med giltighet på 24 timmar, 72 timmar eller Flex 10/40. Dessa aktiveras direkt vid köp och faller under samma princip som enkelbiljetter. Har du inte kunnat genomföra din resa eller blivit försenad kan du istället få ersättning via vår förseningsersättning. Här hittar du mer information om förseningsersättning.

  • Återköp av enkelbiljetter

    Vi gör inga återköp på enkelbiljetter eller biljetter som anses likvärdiga dessa. Har du inte kunnat genomföra din resa eller blivit försenad kan du istället få ersättning via vår förseningsersättning. Här hittar du mer information om förseningsersättning.

  • Återköp av kortavgift

    Har du ett helt oanvänt Resekort gör vi återköp på kortavgiften om 30 kr. För att ett Resekort ska räknas som oanvänt ska ingen tidigare resa vara registrerad på Resekortet. Perioden ska inte vara startad och/eller reskassan orörd.

    Om ett Resekort är använt återköps inte kortavgiften.

  • Återköp vid minskat utbud

    Det kan hända att vi vid tidtabellsskifte gör förändringar i vårt linjeutbud och för avgångstider. Vi godkänner återköp om du inte längre kan använda kollektivtrafik på grund av en sådan förändring. Vi återbetalar då den del av biljettpriset som avser tiden efter förändringen.

    Om du får minskade möjligheter att resa efter en av oss genomförd förändring, men fortfarande har tillgång till kollektivtrafik, återköper vi den del av biljettpriset som avser tiden efter förändringen. 

    Detta gäller periodbiljetter och reskassa.

  • Återköp vid sjukskrivning eller liknande

    Om du som resenär är sjukskriven, eller av liknande omständigheter inte kan resa med oss, har rätt till återbetalning av delar av din periodbiljett. 

    Vi återbetalar den del av biljettpriset som är kvar efter sjukskrivningens början. Du behöver lämna in ett skriftligt intyg på sjukskrivningen eller de liknande omständigheterna för att vi ska kunna genomföra återbetalningen.

Vi genomför vissa återköp på andra färdbevis än de som är listade här på sidan. Ta kontakt med vår Kundservice för mer information och hjälp.

Återköp av biljett via appen

Har du köpt din biljett i appen kan du vända dig till vår Kundservice för hjälp. En periodbiljett köpt i appen aktiveras direkt vid köp och räknas då som en påbörjad biljett.

Återköp av biljett på Resekort

Har du köpt din biljett på ett Resekort hjälper vi dig på Resecentrum i Örebro. För att kunna genomföra ett återköp behöver du lämna in det aktuella Resekortet och ha med dig ditt kvitto. Vill du ha pengar insatt på ett konto behöver du också ha med dig kontakt- och kontouppgifter.