Till innehåll på sidan
Påverkan på vår trafik

På grund av Coronaviruset påverkas både vår busstrafik och Serviceresor. Du kan tillsvidare inte köpa biljetter ombord på bussen hos föraren.

Läs mer om hur busstrafiken påverkas här.

Läs mer om hur Serviceresor påverkas här.

Läs mer om hur Gruppresor för skolverksamheter och skolskjuts påverkas här.

Det förekommer indragna turer med våra bussar och information om dessa hittar du på vår samlingssida för trafikinformation.

Fältet kan inte vara tomt

Denna webbplats är navet i vår information till dig som resenär. Vi använder cookies på webbplatsen och arbetar aktivt med tillgänglighet.

På vår webbplats kan du till exempel söka busstider för din resa och hitta den bästa biljetten för just dig. Du kan också köpa biljetter, hitta ditt närmaste försäljningsombud och hitta information om Serviceresor. Och mycket mer. 

Tillgänglighet för Länstrafiken Örebro

Länstrafiken, en del av Region Örebro län, står bakom den här webbplatsen. I denna tillgänglighetsredogörelse kommer enbart Länstrafiken Örebro användas som organisationsnamn.

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur Länstrafiken Örebro uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att vissa delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Länstrafiken Örebro som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du använda det kontaktformulär som finns på varje enskild sida här på webbplatsen. Du hittar kontaktformuläret längst ner på sidorna och också på denna sida. Vi kommer att svara dig inom en helgfri måndag - fredag och påbörja ditt ärende snarast möjligt. Hur lång tid ett ärende tar, beror på ärendet i sig. Vi strävar alltid efter att hjälpa dig så snart som möjligt.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Kontaktuppgifter till Kundservice

Öppettider: 

Måndag - Fredag 07.00 - 19.00

Lördag - Söndag 10.00 - 17.00

Helgdagar - ändrade öppettider

Telefon: 0771 - 55 30 00

Mejllt.orebro@lanstrafiken.se

Besöksadress: Länstrafikens Kundservice, Resecentrum Örebro, Ö:a Bangatan 1, Örebro

Postadress: Länstrafiken Örebro, Region Örebro län, Box 1613, 701 16 Örebro

Sociala Medier: Sök efter Länstrafiken Örebro på Facebook, Twitter eller Instagram.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du använda det kontaktformulär som finns på varje enskild sida här på webbplatsen. Du hittar kontaktformuläret längst ner på innehållssidorna och också på denna sida. Genom att anmäla det till oss hjälper du oss identifiera eventuella problem så att vi kan rätta till dessa.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt - Bristande förenlighet med lagkraven

  • Tidtabeller i PDF-format. Väljer du att ladda ner en tidtabell som PDF så är den inte optimal för uppläsning. Vi rekommenderar dig istället att använda dig av vår reseplanerare här på webbplatsen eller i appen.

  • Linjekartor i PDF-format. Linjekartan för Örebro och Karlskoga stad samt Örebro län är för tillfället inte optimal för uppläsning. Vi rekommenderar dig att använda dig av respektive linjes linjesida för mer information om linjen alternativt att ta kontakt med vår Kundservice för hjälp med linjesträckningen. 

Vår ambition är att ha åtgärdat ovanstående senast 23 september 2020.

Oskäligt betungande anpassning

Länstrafiken Örebro åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

Programmet för bokning av Gruppresor för skolverksamhet samt vår webbshop kommer att kräva mycket omfattande arbete för att åtgärda och vi kommer inte hinna göra allt detta innan 23 september 2020. Vi arbetar med att se över en bra lösning på programmet.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartorna på Länstrafikens webbplats är inte tillgänglighetsanpassade, men den väsentliga information som finns i kartorna på Länstrafiken tillhandahålls på ett annat tillgängligt digitalt sätt här på webbplatsen därav tillämpas inte lagen på just kartorna i enlighet med webbdirektivet.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Länstrafiken Örebro. Senaste bedömningen gjordes den 14 januari 2020 och är godkänd av sektion Marknad, Trafik och Samhällsplanering, Regional Utveckling på Region Örebro län. 

Granskningen har skett via automatiserade verktyg och via manuell granskning av expert med och utan hjälpmedel. Hjälpmedel i detta fall har varit skärmläsaren Jaws.

Under våren 2020 gjordes en omfattande tillgänglighetsanalys av en extern och oberoende part: Usability Partner. Den analysen visade att webbplatsen följer direktiven, undantaget vissa delar som vi har redogjort i denna tillgänglighetsredogörelse. Det fanns några rekommendationer att kolla på, dock inga krav, och dessa tar vi med oss.

Webbplatsen publicerades den 18 februari 2018.

Redogörelsen uppdaterades senast den 4 juni 2020.

Om Cookies

På www.lanstrafiken.se använder vi kakor (cookies). En kaka är en liten textfil som lagras på din dator. Den innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig som användare. Kakor används normalt för att förbättra en webbplats för dig som besökare, genom att föra över information mellan webbläsare och webbservrar. De vanligaste användningsområdena är att spara användarens val på en webbsida, för teknisk information samt för att samla in besöksbeteende för bland annat statistik och annonser.

På www.lanstrafiken.se finns en standarduppsättning kakor som används på alla sidor. Utöver det finns det också kakor som används på vissa sidor eller när vissa funktioner används. Kakorna är både av typen sessionskakor som försvinner direkt efter ditt besök och beständiga kakor som ligger kvar på din dator under en bestämd tid.

Om du inte accepterar att kakor används kan du stänga av användningen av kakor. Det gör du i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång webbplatsen försöker placera en kaka på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade kakor raderas. 

Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet på området, lämnar ytterligare information om kakor på sin webbplats. Även om du väljer att stänga av kakor så kan du navigera och läsa innehåll på www.lanstrafiken.se. Webbplatsen kan dock se annorlunda ut.

Hur vi använder cookies
  • Kakor på webbplatsen i formulär och reseplanerare

    På www.lanstrafiken.se används en kaka för att känna igen dig som besökare när du navigerar mellan sidorna på webbplatsen. Vissa formulär kommer också att spara extra kakor utöver denna.

    Kakor används för att spara din sökhistorik i reseplaneraren. En kaka sparas för var och ett av de tre fälten från, till och via. En kaka används för att spara ditt val av priskategori (ungdom, vuxen, familj) i sökresultatet i reseplaneraren.

    Det sparas också en kaka för att inforutan om kakor inte skall visas igen efter att du klickat bort den. Lika så sparas kakor när du minimerar ett Info- eller varningsmeddelande. Dessa kakor tas dock bort efter en kortare tid, så att nya meddelanden skall presenteras utfällda.

  • Besöksstatistik, webbplatsanalys och prestanda

    På www.lanstrafiken.se använder vi Google Analytics och Google Tag Manager samt Microsoft Azure Application Insights för att samla besöksstatistik som vi sedan analyserar för att förbättra webbplatsen.

    Google använder kakor för att känna igen återkommande besökare. De läser och sparar också information i ett par kakor som de också kan läsa av från andra webbplatser som använder Googles tjänster. Denna information används för att rikta annonser till besökaren beroende på intressen och annan data de samlar på sig via personernas besök och användning på olika webbplatser. Läs mer om hur Google använder kakor (på engelska).

    Microsoft använder kakor för att känna igen återkommande besökare och gruppera statistik. Läs mer om hur Microsoft använder kakor.

    För www.lanstrafiken.se använder vi också tjänster från Cloudflare för optimering av prestanda och svarstider, samt skydd mot överbelastningsattacker (DDoS). Läs mer om hur Cloudflare använder kakor (på engelska).