Till innehåll på sidan
Påverkan på vår trafik

På grund av Coronaviruset påverkas både vår busstrafik och Serviceresor. Du kan tillsvidare inte köpa biljetter ombord på bussen hos föraren.

Läs mer om hur busstrafiken påverkas här.

Läs mer om hur Serviceresor påverkas här.

Läs mer om hur Gruppresor för skolverksamheter och skolskjuts påverkas här.

Det förekommer indragna turer med våra bussar och information om dessa hittar du på vår samlingssida för trafikinformation.

Fältet kan inte vara tomt

Alla våra serviceresor planeras för att så många som möjligt ska kunna samåka. Du kan därför ibland behöva åka före eller efter din önskade avresetid. När du beställer din resa får du reda på vilken tid bilen planeras komma.

Beroende på trafiksituation och tillgång kan fordonet komma upp till 10 minuter efter den planerade tiden i tätort och upp till 15 minuter efter den planerade tiden utanför tätort.

Med vår app och i webbtjänsten för serviceresor kan du enkelt boka, ändra och avboka din resa dygnet runt.

Du kan också ringa till vår beställningscentral och förboka din resa mellan kl. 06.30 och 21.00. Efter kl. 21.00 kan du ringa och boka en färdtjänstresa om du vill resa omgående. Du kan avboka via telefon dygnet runt.

Boka din resa i god tid, gärna dagen innan. Specialfordon bör beställas mellan kl. 8.00 och 16.00 dagen innan. Boka gärna din hemresa samtidigt.

På vardagar mellan kl. 10.00 och 14.00 har vi flest lediga fordon – då är det lättast att boka en resa. 

Mer information om hur du bokar
  • Serviceresors webbtjänst

    Med vår webbtjänst för serviceresor får du en bra översikt över dina resor. Du kan till exempel boka, ändra och avboka dina resor själv. Sjuk- och skolresor kan du endast avboka. 

    En vårdnadshavare, anhörig eller annan företrädare för dig kan också enkelt hantera ditt resande åt dig. Du bestämmer själv vem som ska vara ditt ombud. Ombudet måste själv skapa ett eget konto.

  • Med Serviceresors app

    Med vår app - Serviceresan Länstrafiken - får du en bra översikt över dina resor. Du kan till exempel boka, ändra och avboka dina resor själv. Sjuk- och skolresor kan endast avbokas. Appen kan du ladda ner via App Store eller Google Play.

    En vårdnadshavare, anhörig eller annan företrädare för dig kan också enkelt hantera dina resor åt dig. Du bestämmer själv vem som ska vara ditt ombud. Ombudet måste ladda ner appen via App Store eller Google Play och skapa ett eget konto.

  • Beställningscentralen

    Du kan ringa vår beställningscentral på 0771-92 00 00 och förboka din färdtjänstresa mellan kl. 06.30 och 21.00. Efter kl. 21.00 kan du ringa och boka en färdtjänstresa om du vill resa omgående. Du kan avboka dygnet runt. Boka gärna din resa i god tid, helst dagen innan. 

    Det här behöver vi veta när du bokar:

    • Ditt namn
    • Var du vill bli hämtad
    • Vart du vill åka 
    • Om du har ledsagare eller annan medresenär
    • Om du använder något hjälpmedel
    • Om du har en tid att passa
    • Om du vill ta med ett sällskapsdjur på resan
    • Övrig information som kan påverka resan