Till innehåll på sidan
Fältet kan inte vara tomt

Alla våra serviceresor planeras för att så många som möjligt ska kunna samåka. Du kan därför ibland behöva åka före eller efter din önskade avresetid. När du beställer din resa får du reda på vilken tid bilen planeras komma.

Beroende på trafiksituation och tillgång kan fordonet komma upp till 10 minuter efter den planerade tiden i tätort och upp till 15 minuter efter den planerade tiden utanför tätort.

Med vår app och i webbtjänsten för serviceresor kan du enkelt boka, ändra och avboka din resa dygnet runt.

Du kan också ringa till vår beställningscentral och förboka din resa mellan kl. 06.30 och 21.00. Efter kl. 21.00 kan du ringa och boka en färdtjänstresa om du vill resa omgående. Du kan avboka via telefon dygnet runt.

Boka din resa i god tid, gärna dagen innan. Specialfordon bör beställas mellan kl. 8.00 och 16.00 dagen innan. Boka gärna din hemresa samtidigt.

På vardagar mellan kl. 10.00 och 14.00 har vi flest lediga fordon – då är det lättast att boka en resa. 

Mer information om hur du bokar
  • Serviceresors webbtjänst

    Med vår webbtjänst för serviceresor får du en bra översikt över dina resor. Du kan till exempel boka, ändra och avboka dina resor själv. Sjuk- och skolresor kan du endast avboka. 

    En vårdnadshavare, anhörig eller annan företrädare för dig kan också enkelt hantera ditt resande åt dig. Du bestämmer själv vem som ska vara ditt ombud. Ombudet måste själv skapa ett eget konto.

  • Med Serviceresors app

    Med vår app - Serviceresan Länstrafiken - får du en bra översikt över dina resor. Du kan till exempel boka, ändra och avboka dina resor själv. Sjuk- och skolresor kan endast avbokas. Appen kan du ladda ner via App Store eller Google Play.

    En vårdnadshavare, anhörig eller annan företrädare för dig kan också enkelt hantera dina resor åt dig. Du bestämmer själv vem som ska vara ditt ombud. Ombudet måste ladda ner appen via App Store eller Google Play och skapa ett eget konto.

  • Ombud i Serviceresors app

    Om du vill bli ombud för att hantera en annan persons resor registrerar du först ett eget konto.

    1. Logga in i appen eller surfa in på bokningssidan serviceresan.lanstrafiken.se  
    2. Gå in under rubriken "Min sida"  
    3. Klicka vidare till underrubriken "Mina resenärer"  
    4. Klicka i rutan "Jag vill vara tillgänglig som ombud" 

    När ombudet genomfört ovanstående behöver den som har tillstånd att resa med Serviceresor logga in på ditt konto

    1. Gå in under rubriken "Min sida"  
    2. Klicka vidare till underrubriken "Mina ombud"  
    3. Skriv in ditt ombuds personnummer eller om det är en verksamhet dess användarnamn 

    Ombudet behöver sedan logga in igen och godkänna dig som sin resenär under rubriken "Min sida" med underrubriken "Mina resenärer".

  • Beställningscentralen

    Du kan ringa vår beställningscentral på telefonnummer 0771-92 00 00 och kommer då att få fyra val.

    1. Vill du avboka en resa tryck 1.
    2. Vill du förboka en resa tryck 2.
    3. Har du en synpunkt på Serviceresor tryck 3 (vardagar mellan klockan 10 och 12).
    4. Har du en fakturafråga tryck 4 (vardagar mellan klockan 10 och 12).

    Boka gärna din resa i god tid, helst dagen innan.

    Det här behöver vi veta när du bokar:

    • Ditt namn
    • Var du vill bli hämtad
    • Vart du vill åka 
    • Om du har ledsagare eller annan medresenär
    • Om du använder något hjälpmedel
    • Om du har en tid att passa
    • Om du vill ta med ett sällskapsdjur på resan
    • Övrig information som kan påverka resan