Till innehåll på sidan
Fältet kan inte vara tomt

Färdtjänst är en form av kollektivtrafik, anpassad till de som har funktionsnedsättning eller särskilda behov. Du reser ofta tillsammans med andra i olika serviceresefordon. Länstrafiken sköter färdtjänsten på uppdrag av länets kommuner.

Du som har ett giltigt färdtjänsttillstånd får resa med färdtjänst. När du har tillstånd för färdtjänst så reser du med oss och vi hjälper vi dig med resan. Färdtjänsttillståndet gäller för resor inom hela Örebro län och 30 km utanför länsgränsen. Behöver du göra längre resor kan du ansöka om riksfärdtjänst.

Ansök om färdtjänsttillstånd

För att resa med färdtjänst behöver du ha ett färdtjänsttillstånd. I Örebro län är det Region Örebro län som hanterar ansökningar och tar beslut om tillstånd. Information om vad som gäller för att få färdtjänst finns på 1177 VårdguidenDär finner du också länkar till ansökningsformulären via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Du som hellre vill skriva ut en blankett och skicka in kan använda dig av följande blanketter:

 pdf Ansökan om färdtjänsttillstånd

 pdf Ansökan om färdtjänsttillstånd med särskilda villkor

 pdf Medicinskt utlåtande för färdtjänst och riksfärdtjänst (används av vårdpersonal)

 pdf Ansökan om månadskort arbete/förtroendeuppdrag

 pdf Ansökan om månadskort studier

Så går färdtjänstresan till

Du kan resa med färdtjänst på samma tider som den linjelagda kollektivtrafiken, det vill säga mellan klockan 05.30 och 24.00, söndag till torsdag. Under fredagar och lördagar kan du resa mellan klockan 05.30 och 02.00.

När du blir upphämtad hjälper föraren dig med eventuella förflyttningshjälpmedel och bagage till fordonet från ytterport. Vid resans slut hjälper föraren dig ur fordonet och till ytterporten på destinationen. Om föraren bedömer att det inte går att köra ända fram till ytterporten följer föraren dig dit både vid hämtning och lämning.

Praktiska detaljer för resa med färdtjänst
  • Samåkning och upphämtningstid

    Alla våra serviceresor planeras för att så många som möjligt ska kunna samåka. Du kan därför ibland behöva åka före eller efter din önskade avresetid. När du beställer din resa får du reda på vilken tid bilen planeras att komma. Beroende på trafiksituation och tillgång till fordon kan fordonet komma upp till 10 minuter efter den planerade tiden i tätort och upp till 15 minuter efter den planerade tiden utanför tätort. 

    Om du har en tid att passa är det viktigt att du meddelar oss och bokar i god tid. Tänk på att din hämtningstid anpassas efter att vi ska kunna garantera att du kommer fram i tid.

  • Pris, betalning och månadskort

    Lägsta avgift är 40 kr. Därefter ökar kostnaden efter resans längd. Högsta avgift är 125 kr. Du betalar antingen kontant eller med kort innan resan påbörjas.

    Vi kan tyvärr inte erbjuda Swish som betalningsmetod.

    Du som reser med färdtjänst till och från arbete, studier eller förtroendeuppdrag kan ansöka om månadskort i färdtjänsten.

     

  • Hjälpmedel och bagage

    Du får ta med dig två förflyttningshjälpmedel och två väskor på resan. Detta gäller även ledsagaren och medresenären. Serviceresefordonets storlek anpassas efter dina behov, inte efter ledsagarens eller medresenärens.

  • Ledsagare, medresenär och barn

    Du får ta med dig en ledsagare och en medresenär på resan. Ledsagaren åker utan extra kostnad. Ledsagaren stiger på och av på samma adresser som du. Eftersom ledsagaren ska vara behjälplig under resan för att täcka ditt behov behöver ledsagaren vara över 18 år.

    Medresenären betalar avgift enligt färdtjänsttaxan. Medresenären stiger på och av på samma adresser som du.

    Egna barn (upp till 20 år) får också följa med på färdtjänstresan kostnadsfritt så länge de (och eventuell ledsagare) får plats i samma fordon som du. Är du inte vårdnadshavare till barnet ska ni vara folkbokförda på samma adress. Barn stiger på och av på samma adresser som du.

  • Ledarhund och sällskapsdjur

    Du får ta med ledar-, service-, och signalhund eller sällskapsdjur på färdtjänstresan. Du ansvarar själv för att djuret kan transporteras i enlighet med gällande lagstiftning i bur eller sele. Djuret åker om möjligt i fordonets bagageutrymme.

    Du får inte ta med sällskapsdjur på riksfärdtjänstresa.

  • Särskilt anpassad service

    Om du inte kan genomföra din färdtjänstresa utan ett särskilt villkor kan du göra en ansökan om detta. Det kan handla om framsätesplacering eller direktresa.

    Behöver du bärhjälp eller trappklättrare för att du inte klarar av att gå i trappor? Kontakta Färdtjänstenheten så hjälper vi dig.

  • Vid resa med rullstol

    Om du åker sittande i rullstol bör du markera fästpunkter på rullstolen så att chauffören vet var spännbanden ska fästas. Kontrollera även att din rullstol är godkänd för resan. Har du el-moped? Då måste du flytta över till ett säte i fordonet.

    Får jag hjälp i och ur?
    Självklart. Vi hjälper dig, dina förflyttningshjälpmedel och ditt bagage till och in i fordonet vid upphämtning. Givetvis hjälper vi dig även ur fordonet vid resans slut, fram till ytterporten eller motsvarande.

 

Som en del i vårt kvalitetsarbete kan du som reser med Serviceresor komma att bli uppringd av undersökningsföretaget Ipsos. De ställer frågor om din senaste resa med oss på Serviceresor. Dina synpunkter är viktiga i vårt förbättringsarbete och vi hoppas att du vill ta dig tiden att svara på frågorna om du blir uppringd.

 

Färdtjänstbevis och ledsagarbevis

Om du har färdtjänsttillstånd och bor i Örebro, Lindesberg eller Karlskoga kommun kan du beställa ett färdtjänstbevis. Med färdtjänstbeviset reser du billigare i den linjelagda kollektivtrafiken. Du hittar mer information om färdtjänstbeviset och har också möjlighet att ansöka om ett direkt här på webbplatsen.

Du som klarar att resa med buss om du får hjälp av någon kan beställa ett ledsagarbevis. Med kortet åker din ledsagare gratis med dig på bussen. Mer information och ansökan om ett ledsagarbevis hittar du här på webbplatsen.