Till innehåll på sidan
Fältet kan inte vara tomt

Färdtjänst är en form av kollektivtrafik, anpassad till de som har funktionsnedsättning eller särskilda behov. Du reser ofta tillsammans med andra i olika serviceresefordon. Länstrafiken sköter färdtjänsten på uppdrag av länets kommuner.

Du som har ett giltigt färdtjänsttillstånd får resa med färdtjänst. När du har tillstånd för färdtjänst så reser du med oss och vi hjälper vi dig med resan. Färdtjänsttillståndet gäller för resor inom hela Örebro län och 30 km utanför länsgränsen. Behöver du göra längre resor kan du ansöka om riksfärdtjänst.

Ansök om färdtjänsttillstånd

För att resa med färdtjänst behöver du ha ett färdtjänsttillstånd. I Örebro län är det Region Örebro län som hanterar ansökningar och tar beslut om tillstånd. Information om vad som gäller för att få färdtjänst finns på 1177 VårdguidenDär finner du också länkar till ansökningsformulären via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Du som hellre vill skriva ut en blankett och skicka in kan använda dig av följande blanketter:

 pdf Ansökan om färdtjänsttillstånd

 pdf Ansökan om färdtjänsttillstånd med särskilda villkor

 pdf Medicinskt utlåtande för färdtjänst och riksfärdtjänst (används av vårdpersonal)

 pdf Ansökan om månadskort arbete/förtroendeuppdrag

 pdf Ansökan om månadskort studier

Så går färdtjänstresan till

Du kan resa med färdtjänst på samma tider som den linjelagda kollektivtrafiken, det vill säga mellan klockan 05.30 och 24.00, söndag till torsdag. Under fredagar och lördagar kan du resa mellan klockan 05.30 och 02.00.

När du blir upphämtad hjälper föraren dig med eventuella förflyttningshjälpmedel och bagage till fordonet från ytterport. Vid resans slut hjälper föraren dig ur fordonet och till ytterporten på destinationen. Om föraren bedömer att det inte går att köra ända fram till ytterporten följer föraren dig dit både vid hämtning och lämning.

Resa på faktura med Serviceresor
  • Hit kan du vända dig om du har en fråga om en faktura

    Du kan ringa till oss helgfria vardagar kl. 10-12 på telefonnummer 0771-92 00 00, knappval 4. Det går också bra att maila på faktura@lanstrafiken.se – kom ihåg att uppge ditt fakturanummer och namn.

  • Hit skickas din faktura och då kommer den

    Alla resor med färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor sammanställs varje månad och fakturan skickas ut den 15:e månaden efter. Fakturan skickas till din folkbokföringsadress eller om du har en särskild postadress. Förfallodatum är 30 dagar från utskriftsdatum. Har du inte rest med Serviceresor under en månad skickas ingen faktura alls.

  • Resor som kan betalas med faktura

    Färdtjänst-, riksfärdtjänst- och sjukresor faktureras från 3 januari 2022.

  • Högkostnadsskydd för färdtjänst

    Det finns inget högkostnadsskydd för färdtjänst.

  • Högkostnadsskydd för sjukresor

    För sjukresor ska du inte betala mer än 1400 kronor under en tolvmånadersperiod för resor med Serviceresor. Det gäller kalendermånaden från första resan. När du uppnått summan för högkostnadsskyddet så blir sjukresorna gratis fram till startmånaden. Det kan ibland göra att det kommer en lägre summa på fakturan än den vanliga egenavgiften, eftersom 1400 kronor är maxbeloppet.

  • Så här gör du för att meddela att du kommit upp i högkostnadsskyddet för sjukresor

    Har du endast rest med serviceresefordon, sker registrering av högkostnadsskyddet automatiskt och du kommer att få hem ett brev om detta. Har du tillstånd för sjukresor eller färdtjänst och har rest med egen bil till vården, kan du ringa Sjukreseenheten helgfria vardagar kl. 10-12 på telefonnummer 020-31 43 22, eller mejla oss på sjukreseenheten@regionorebrolan.se.

  • Faktura digitalt från Kivra

    Om du redan har ett konto på Kivra kommer du att få en förfrågan i Kivra om du vill godkänna Region Örebro Län. Väljer du ja hamnar fakturorna där, väljer du nej kommer du inte få din faktura via Kivra.

  • Borttappad faktura

    Har du tappat bort din faktura kan du kontakta Regionservice som kan skicka en ny faktura.

    Regionservice, avdelningen för kundfakturor, telefon 019-602 17 91 patientfakturor@regionorebrolan.se.

  • Betala direkt i bilen med kontanter/kort istället för faktura

    Om du inte vill ha faktura för dina resor med Serviceresor kan du när du ringer och bokar din resa via Beställningscentralen på telefonnummer 0771-92 00 00 meddela detta. Observera att om du meddelar detta så gäller det för alla dina resor.

  • Så fungerar det att betala faktura via autogiro

    Om du redan har fakturor från Region Örebro län på autogiro kommer fakturorna för sjukresor automatiskt att dras via autogiro.

    Vill du betala dina fakturor från Region Örebro län med autogiro gör du en anmälan via din internetbank. Väljer du att betala via autogiro kommer du att få alla dina fakturor från Region Örebro län betalda per automatik.  

    Aviseringsavin skickas ut cirka 30 dagar före förfallodagen och där framgår vilket belopp som kommer att dras från ditt bankkonto. Du behöver bara se till att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före förfallodatum. Bekräftelse på att betalningen har genomförts får du via ditt vanliga kontoutdrag från din bank.

    Om du inte har internetbank kan du fylla i blanketten Medgivande för autogiro Läs igenom villkorstexten skriv ut och glöm inte att underteckna innan du skickar in blanketten. Du vet att anmälan är klar när du får din första aviseringsavi där betalningsdelen är makulerad.

    Läs om hur vi på hanterar personuppgifter regionorebrolan.se.

    Skicka blanketten via post till: 
    Region Örebro län
    Box 1613
    701 16 Örebro

    Märk kuvert med ”Autogiroanmälan/Avd. för kundfakturor”

Praktiska detaljer för resa med färdtjänst
  • Samåkning och upphämtningstid

    Alla våra serviceresor planeras för att så många som möjligt ska kunna samåka. Du kan därför ibland behöva åka före eller efter din önskade avresetid. När du beställer din resa får du reda på vilken tid bilen planeras att komma. Beroende på trafiksituation och tillgång till fordon kan fordonet komma upp till 10 minuter efter den planerade tiden i tätort och upp till 15 minuter efter den planerade tiden utanför tätort. 

    Om du har en tid att passa är det viktigt att du meddelar oss och bokar i god tid. Tänk på att din hämtningstid anpassas efter att vi ska kunna garantera att du kommer fram i tid.

  • Pris, betalning och månadskort

    Lägsta avgift är 40 kr. Därefter ökar kostnaden efter resans längd. Högsta avgift är 125 kr. Den 3 januari 2022 införs faktura som förvalt betalsätt för alla serviceresor. Du som fortsatt vill betala med kort eller kontanter kan meddela beställningscentralen detta i samband med bokning av din resa, som tidigast 3 januari 2022. Betalar du kontant eller med kort ska detta göras innan resan påbörjas.

    Vi kan tyvärr inte erbjuda Swish som betalningsmetod.

    Du som reser med färdtjänst till och från arbete, studier eller förtroendeuppdrag kan ansöka om månadskort i färdtjänsten.

  • Hjälpmedel och bagage

    Du får ta med dig två förflyttningshjälpmedel och två väskor på resan. Detta gäller även ledsagaren och medresenären. Serviceresefordonets storlek anpassas efter dina behov, inte efter ledsagarens eller medresenärens.

  • Ledsagare, medresenär och barn

    Du får ta med dig en ledsagare och en medresenär på resan. Ledsagaren åker utan extra kostnad. Ledsagaren stiger på och av på samma adresser som du. Eftersom ledsagaren ska vara behjälplig under resan för att täcka ditt behov behöver ledsagaren vara över 18 år.

    Medresenären betalar avgift enligt färdtjänsttaxan. Medresenären stiger på och av på samma adresser som du.

    Egna barn (upp till 20 år) får också följa med på färdtjänstresan kostnadsfritt så länge de (och eventuell ledsagare) får plats i samma fordon som du. Är du inte vårdnadshavare till barnet ska ni vara folkbokförda på samma adress. Barn stiger på och av på samma adresser som du.

  • Ledarhund och sällskapsdjur

    Du får ta med ledar-, service-, och signalhund eller sällskapsdjur på färdtjänstresan. Du ansvarar själv för att djuret kan transporteras i enlighet med gällande lagstiftning i bur eller sele. Djuret åker om möjligt i fordonets bagageutrymme.

    Du får inte ta med sällskapsdjur på riksfärdtjänstresa.

  • Särskilt anpassad service

    Om du inte kan genomföra din färdtjänstresa utan ett särskilt villkor kan du göra en ansökan om detta. Det kan handla om framsätesplacering eller direktresa.

    Behöver du bärhjälp eller trappklättrare för att du inte klarar av att gå i trappor? Kontakta Färdtjänstenheten så hjälper vi dig.

  • Vid resa med rullstol

    Om du åker sittande i rullstol bör du markera fästpunkter på rullstolen så att chauffören vet var spännbanden ska fästas. Kontrollera även att din rullstol är godkänd för resan. Har du el-moped? Då måste du flytta över till ett säte i fordonet.

    Får jag hjälp i och ur?
    Självklart. Vi hjälper dig, dina förflyttningshjälpmedel och ditt bagage till och in i fordonet vid upphämtning. Givetvis hjälper vi dig även ur fordonet vid resans slut, fram till ytterporten eller motsvarande.

 

Som en del i vårt kvalitetsarbete kan du som reser med Serviceresor komma att bli uppringd av undersökningsföretaget Ipsos. De ställer frågor om din senaste resa med oss på Serviceresor. Dina synpunkter är viktiga i vårt förbättringsarbete och vi hoppas att du vill ta dig tiden att svara på frågorna om du blir uppringd.

 

Färdtjänstbevis och ledsagarbevis

Om du har färdtjänsttillstånd och bor i Örebro, Lindesberg eller Karlskoga kommun kan du beställa ett färdtjänstbevis. Med färdtjänstbeviset reser du billigare i den linjelagda kollektivtrafiken. Du hittar mer information om färdtjänstbeviset och har också möjlighet att ansöka om ett direkt här på webbplatsen.

Du som klarar att resa med buss om du får hjälp av någon kan beställa ett ledsagarbevis. Med kortet åker din ledsagare gratis med dig på bussen. Mer information och ansökan om ett ledsagarbevis hittar du här på webbplatsen.