Gå till innehåll
Påverkan på vår trafik

På grund av Coronaviruset påverkas både vår busstrafik och Serviceresor.

Läs mer om hur busstrafiken påverkas här.

Läs mer om hur Serviceresor påverkas här.

Det förekommer indragna turer med våra bussar och information om dessa hittar du på vår samlingssida för trafikinformation.

Fältet kan inte vara tomt
Andra har även sökt på

Har du frågor, funderingar, synpunkter eller behöver hjälp - Kontakta oss!

Kundservice 0771 - 55 30 00
Beställningscentralen 0771 - 92 00 00
Anpassad skolskjuts 019 - 17 50 17
Skriv till oss lt.orebro@lanstrafiken.se

Alla kontaktuppgifter Kundservice >

Vi har vissa nya rutiner när du reser med stads-, region- och expressbuss. Det förekommer också en del inställda avgångar.

Här hittar du senaste nytt om hur vi arbetar utifrån rådande situation i samhället och hur det påverkar vår busstrafik. 

Allmänna råd vid resa med oss

Vi följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och Region Örebro läns smittskydd. Vi ber dig tänka på följande:

  • Tvätta händerna
  • Håll avstånd
  • Avstå från onödiga resor
  • Undvik rusningstrafik

Vi uppmanar speciellt resenärer som inte verkligen behöver resa i rusningstid att avstå från det för att bereda plats för de som ovillkorligen måste resa för att upprätthålla samhällskritiska funktioner.

Råden hittar du på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Publicerad den

Indragna turer 

Den senaste informationen om indragna turerna hittar du på vår sida för trafikinformation. 

Information angående coronaviruset
  • Nya biljettrutiner för resa med stads-, region- och expressbuss

    Från och med onsdag den 18 mars gäller nya rutiner att för resa med alla våra stads-, region och expressbussar. Du reser som vanligt med ditt Resekort oavsett om du är vanlig resenär eller företagskund hos oss. Skillnaden är att du inte längre kan ladda på Resekortet eller köpa enkelbiljetter ombord på bussen med bankkort.

    De nya rutinerna, som gäller tillsvidare, är:

    • Sätena närmast bussföraren spärras av.
    • Inga biljettköp kan göras i betalkortsterminalen hos föraren på bussarna. Detta för att minimera kontakten mellan förare och resenärer. Endast förköpta biljetter kommer att gälla.

    Med förköpta biljetter menas biljetter köpta via via app, försäljningsombud eller periodbiljett. Du kan fortfarande köpa biljett med reskassa ombord både på stadsbussarna och regionbussarna. Din biljett ska du i vanlig ordning visera i biljettmaskinen alternativt visa för föraren.

    Det är du som resenär som ansvarar för att du har ett giltigt färdbevis när du kliver ombord. Vi rekommenderar att du köper enkelbiljetter via appen och förladdar din periodbiljett i vår webbshop. Du kan också köpa din biljett hos ett försäljningsombud.

    Kollektivtrafiken är en viktig funktion i samhället. Vi har ett ansvar att fortsätta ta friska människor till arbete och skola. Vi har tagit dessa beslut för att minska kontakten mellan resenär och förare. 

  • Återköp av biljetter

    Våra vanliga återköpsregler gäller. Det innebär att du kan genomföra återköp på oaktiverade periodbiljetter. Du kan genomföra köp för aktiverade periodbiljetter om du gör det inom 7 dagar från aktiveringstillfället. Då genomför vi återköp till reskassa.

    Enkelbiljetter återköps inte. 

    Läs mer om våra återköpsregler.

  • Linje 10 och 78 indragna

    Vi har dragit in linje 10 och 78 i Örebro tillsvidare. Detta då antalet resande på dessa linjer har minskat betydligt efter att regeringen gått ut med rekommendationer om att vissa skolor ska kunna stängas. Linjerna fungerar som förstärkningslinjer, vilket betyder att de går i sådana stråk där det finns gott om alternativa busslinjer som resenärer kan resa med istället. I och med att vi drar in dessa två linjer så kan förarna köra andra linjer.

  • Eventuell tidigareläggning av sommartidtabell

    Vi planerar nu för att ha en beredskap för att kunna går över till sommartidtabellen tidigare än vanligt. Detta gäller bara för stadsbussarna i Örebro. Om detta genomförs kommer det att ske någon gång under de kommande veckorna. Sommartidtabellen har ett mindre trafikutbud och är anpassat för att färre människor reser till arbete och skolor.

    Vi gör detta för att vi behöver ha en god beredskap för om sjukskrivningarna ökar bland bussförarna i samband med en mer utbredd samhällssmitta. Genom ett eventuellt tidigareläggande till sommartidtabellen ökar vi tryggheten i vårt utbud. Detta då vi inte ställer in avgångar från dag till dag utan har en planerad reducering.

    Mer information kommer att publiceras här på webbplatsen framöver. 

Om det kommer nya rekommendationer för kollektivtrafiken kommer vi att följa dessa och så snabbt vi kan informera dig här på vår webbplats. Vill du veta mer om covid-19 läs på Region Örebros webbplats.

Fler nyheter