Hitta rätt biljett

  • Jag reser som:

     

  • Hur ofta reser du? 

  • Var reser du?

  • Vilka tider på dygnet vill du resa?

  • Hur vill du betala din resa?

Våra biljetter

Periodbiljett - för dig som reser ofta

Vi erbjuder flera olika typer av biljetter. Vilken som passar dig beror på hur ofta och var du planerar att resa. Vi rekommenderar dig som reser ofta och regelbundet att köpa en periodbiljett. Vi har ett ordinarie utbud av periodbiljetter och det kan också förekomma mer säsongsbaserade periodbiljetter såsom Sommarbiljetten. 

 

Alla våra ordinarie periodbiljetter gäller:

 

  • 31 sammanhängande dagar från första resetillfället. Undantaget Turistbiljetten.
  • För obegränsat resande inom biljettens specifika geografiska område och inom biljettens specifika giltighetstid under trafikdygnet.
  • För laddning på ett Resekort.
  • Aktiveras vid första resetillfället.

En ny period kan laddas på Resekortet innan pågående period har löpt ut. Biljetten är opersonlig och den kan användas av en resenär åt gången.

 

Är du osäker på vilken biljett som passar dig? Använd vår biljettväljare som guide!

 

Är du nyfiken på vad biljetterna kostar per period så hittar du en jämförelse över prisuppgifter i vår prisguide för de biljetter som har ett fast pris. Önskar du veta priset för en Pendlarbiljett kan du ta kontakt med vår Kundservice eller fråga bussföraren ombord på en buss.

 

Du kan köpa de flesta av våra ordinarie periodbiljetter på följande sätt:

 

Länsbiljett - för pendling i hela länet

Pris: Finns för vuxen 1365 kr och skolungdom 680 kr per period.

 

Geografisk giltighet: Stads- och regiontrafik (buss och tåg) i hela Örebro län.

 

Länsbiljetten kan du använda för att resa över länsgräns till:

 

    • Arboga med linje 351
    • Filipstad
      • Linje 400 Filipstad - Kristinehamn (Värmlandstrafik)
      • Linje 407 Filipstad - Hällefors (Värmlandstrafik)
    • Grängesberg med linje 361 och med Tåg i Bergslagen
    • Götlunda med linje 321

Kristinehamn

    med linje 500 (Värmlandstrafik) och tåg (Inte SJ Snabbtåg)
    • Stadsbuss i Kristinehamn (Värmlandstrafik)
    • Linje 503 Kristinehamn - Degerfors (Värmlandstrafik)
    • Linje 505 Kristinehamn - Nybble - Gullspång (Värmlandstrafik)
  • Ludvika med Tåg i Bergslagen
  • Skinnskatteberg med Tåg i Bergslagen
  • Storfors med linje 403 Storfors - Karlskoga (Värmlandstrafik)
  • Värmlandstrafiks linjer inom Karlskoga

Du ska kunna visa upp kvitto på din aktiverade biljett om du reser över länsgräns.

 

Du kan använda en Länsbiljett på tåg inom Örebro län med:

 

  • Tåg i Bergslagen
  • Västtåg/Kinnekulletåget
  • Värmlandstrafiks tåg/TÅGAB
  • SJ Regional

En Länsbiljett kan du använda för att delbetala enkelresor med tåg, både inom länet och utanför länsgräns. För resor utanför länsgränsen gäller biljetten som delbetalning fram till länsgränsen. Biljetten gäller inte på X2000/SJ snabbtåg.

 

Giltighetstid: Länsbiljetten gäller hela dygnet måndag - söndag och helgdagar.

 

Känner du att Länsbiljetten passar just ditt resebehov? Köp den enkelt i vår webbshop!

Pendlarbiljett - för pendling mellan bestämda platser

Pris: Finns för vuxen eller skolungdom. Priset för en Pendlarbiljett varierar. Det beror på att du kan välja mellan vilka hållplatser som du vill att biljetten ska vara giltig. Priset för en Pendlarbiljett kan du få via vår Kundservice, hos ett försäljningsombud, ombord på bussen hos föraren eller i vår webbshop.

 

Geografisk giltighet: Gäller för resa med regiontrafik (buss och tåg) mellan två bestämda orter i länet samt stadsbuss om det finns i anslutning till sträckan. Du kan köpa en Pendlarbiljett inom hela Örebro län och utanför länsgräns till samma orter som Länsbiljetten gäller. Du ska kunna visa upp kvitto om du reser över länsgräns. Biljetten kan också användas för delbetalning vid enkelresor med tåg, både inom länet och utanför länsgränsen.

 

Giltighetstid: Gäller hela trafikdygnet måndag – söndag och helgdagar.

 

Känner du att Pendlarbiljetten passar just ditt resebehov? Köp den enkelt i vår webbshop!

Tätortsbiljett - för pendling i en stad

Pris: Finns för vuxen eller skolungdom. Priset för en Tätortsbiljett varierar beroende på vilken stad du väljer att ha biljetten för. Du hittar priserna i vår prisguide här.

 

Geografisk giltighet: Stadsbuss inom Örebro, Karlskoga eller Lindesberg. Du väljer en av de tre städerna för din biljett. Väljer du Karlskoga kan du resa inom hela Karlskoga kommun vilket inkluderar resa med regionbussar. 

 

Giltighetstid: Gäller hela trafikdygnet måndag – söndag och helgdagar.

 

Känner du att Tätortsbiljetten passar just ditt resebehov? Köp den enkelt i vår webbshop!

Lågtrafikbiljett - för resor under lågtrafik

Pris: Varierar beroende på geografisk giltighet. Du hittar priserna i vår prisguide här. 

 

Geografisk giltighet: Du kan välja geografisk giltighet motsvarande som den för Länsbiljett eller Tätortsbiljett. Lågtrafikbiljett län kan du använda för delbetalning vid enkelresor med tåg inom länet och utanför länsgräns. 

 

Giltighetstid: Gäller för påbörjad resa helgfri måndag – fredag kl. 09.00 – 15.00 och efter kl 18.00. Gäller också hela trafikdygnet hela dygnet på lördag och helgdag.

 

Känner du att Lågtrafikbiljetten passar just ditt resebehov? Köp den enkelt i vår webbshop! 

Fritidsbiljett - för resor kvällar och helger

Pris: 330 kr per period

 

Geografisk giltighet: Stads- och regiontrafik (buss och tåg) i hela Örebro län, med samma geografiska giltighet som Länsbiljetten. Kvitto ska kunna visas upp vid resa över länsgräns. Fritidsbiljetten kan användas för delbetalning vid enkelresor med tåg både inom länet och utanför länsgränsen.

 

Giltighetstid: Gäller för resor påbörjade under helgfri måndag - fredag efter kl 17.00 och alla tider på lördag och helgdag. 

 

Känner du att Fritidsbiljetten passar just ditt resebehov? Köp den enkelt i vår webbshop!

Turistbiljett - för många resor under en kort period

Pris: Finns för vuxen, skolungdom eller familj. Priser hittar du i vår prisguide via den här länken.

 

Geografisk giltighet: Du kan välja antingen geografisk giltighet motsvarande en Länsbiljetts giltighet för buss och Tåg i Bergslagen eller en Tätortsbiljett. 

 

Giltighetstid: 24 timmar eller 72 timmar. Gäller från första resetillfället. Gäller hela trafikdygnet måndag – söndag och helgdagar.

 

Känner du att Turistbiljetten passar just ditt resebehov? Köp den hos ett av våra försäljningsombud, hos Kundcenter eller ombord på bussen!

Årsbiljett via autogiro

Du som reser ofta, regelbundet och över en längre tid tjänar på att köpa en Årsbiljett via autogiro. Då reser du i tolv månader, men behöver bara betala för tio månader. Alla våra periodbiljetter går att välja som Årsbiljett, med undantag för Turistbiljetten.

 

Pris: Finns för vuxen eller skolungdom beroende på vald periodbiljett.

 

Geografisk giltighet: Motsvarar den periodbiljett som du väljer. Turistbiljett kan inte väljas som Årsbiljett.

 

Giltighetstid: Motsvarar vald periodbiljett för giltighetstid vid resa. Biljetten är giltig från den första dagen i vald startmånad och i tolv sammanhängande månader framåt.

 

Ansöka om Årsbiljett via autogiro

Betalar du din Årsbiljett via autogiro gäller biljetten ett år från och med den 1:a i den månad du väljer som startdatum. Blanketten ska vara oss tillhanda senast den 15:e i månaden innan önskad startmånad.

 

Fyll i blanketten och skicka den till Länstrafiken Örebro. Portot är redan betalt. Kontrollera att ditt kontonummer stämmer och glöm inte att skriva under. Tänk på att vi behöver din beställning senast den 15:e månaden innan du vill börja resa med kortet. 

 

När du fått din Årsbiljett behöver du bara se till att det finns pengar på ditt konto senast den 27:e varje månad. Överföringen sker automatiskt.

 

Blanketten för att anmäla en Årsbiljett via autogiro

 

Garanti om du tappar bort Årsbiljetten

Om du tappar bort din Årsbiljett erbjuder vi borttappat-garanti. Kontakta vår Kundservice så spärrar vi din Årsbiljett och skickar dig ett nytt.


Förlängning av Årsbiljetten

Du behöver inte hålla ordning på vilket slutdatum du har på din Årsbiljett. Vi skickar i god tid en förfrågan till dig om förlängning.


Säga upp Årsbiljetten

Vill du avsluta din Årsbiljett i förtid meddelar du det skriftligt till oss. Märk kuvertet eller mejlet med "Autogiro". Senast den 15:e månaden innan du vill avsluta behöver vi ha din uppsägning för att kunna avbryta betalningen i tid. 

 

Årsbiljett under sommaren

Önskar du en Årsbiljett via autogiro som börjar att gälla 1 juli eller 1 augusti? Då behöver vi ha in din ansökan senast den 15 juni. Vill du ändra på din Årsbiljett eller säga upp den från 1 juli eller 1 augusti behöver vi ha den informationen senast 15 juni.

 

Köpvillkor för autogiro

1. Villkorens ändamål och tillämpning

Dessa bestämmelser gäller för LTÖs autogiro och reglerar de frågor som kan uppkomma mellan LTÖ och dess kunder rörande autogiro. Med autogiro menas ett löpande avtal mellan LTÖ och kund avseende betalning och användning av autogiro.

 

2. Autogiro

Autogiro kan tecknas av personer som är folkbokförda i Sverige. Autogiro tecknas genom att fylla i blanketten ”Medgivande till betalning genom autogiro privat”. Kunden blir på så sätt registrerad i LTÖs kundregister. För kunder under 18 år krävs målsmans underskrift. LTÖ behandlar alla personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. En autogirokund samtycker till att LTÖ sparar uppgifterna inklusive personnummer i LTÖs kundregister och använder dessa för att administrera LTÖs kort. En autogirokund kan därmed spärra förlorat eller byta ut trasigt kort.

 

Autogiro gäller från och med vald startmånad. Autogirot startar den första i varje månad och beställningen ska vara LTÖ tillhanda senast den 15:e i månaden innan kortet skall börja gälla. Kunden betalar månadspriset gällande vid avtalets ingång de 10 första månaderna och reser sedan gratis månad 11 och 12. En autogirokund åtar sig att omgående informera LTÖ om namnbyte eller adress. Ändring av bankkonto ska meddelas av kunden till banken.

 

En autogirokund kan utan särskild avgift ändra kortets geografiska omfattning eller byta från en biljettyp till en annan. En sådan ändring får ske en gång under avtalets 12-månadersperiod och ska vara LTÖ tillhanda senast den 15:e i månaden innan denna ska träda i kraft. Den nyvalda produktens aktuella pris vid tidpunkten för förändringen gäller för resterande månader av 12-månadersperioden.

LTÖ reserverar sig för eventuella förändringar av zonindelning och administrativa avgifter. LTÖ förbehåller sig rätten att i skälig omfattning ändra dessa villkor.

 

3. Betalning

Kunden betalar månadsvis i förskott genom en automatisk överföring från kundens bankkonto. Betalning sker den sista bankdagen varje månad och avser giltighet från och med den första dagen i kommande månad.

Om kontobehållningen inte räcker för betalning på förfallodagen görs ytterligare uttagsförsök under de kommande vardagarna som får omfatta högst en vecka. Därefter skickas en påminnelse med faktura på aktuellt belopp samt en tilläggsavgift på 50 kr till kund. Betalas inte denna faktura inom utsatt tid spärrar LTÖ kortet och ärendet går vidare till inkasso. Om ärendet gått till inkasso kan ny ansökan göras först efter två år.

 

4. Förlustgaranti

En autogirokund har förlustgaranti. Förlorar kunden sitt kort ska LTÖ kontaktas så snart som möjligt. Det förlorade kortet spärras och LTÖ skickar ut ett nytt kort till kunden.

 

5. Avsluta

En autogirokund kan när som helst, utan att ange särskild orsak, säga upp sitt autogiro. Autogirot upphör det månadsskifte som infaller närmast efter det att kunden sagt upp sitt autogiro. Kund som vill avsluta sitt autogiro måste meddela LTÖ via brev före den 15:e i månaden innan. Kortet kommer då att spärras från och med den första i kommande månad.

 

Därmed är möjligheten att få två månader gratis förbrukad. För att bli autogirokund igen och få ett nytt kort måste en ny beställning göras. Kund kan inte göra uppehåll eller frysa sitt autogiro.

 

LTÖ har rätt att säga upp autogirot till närmast följande månadsskifte om:

 

  • Överföring från kunds konto till LTÖ via autogiro i enskilt fall eller generellt inte godkänns eller medges.
  • Betalning av aktuellt belopp på förfallodagen inte överförs till LTÖ via autogiro och detta inte beror på omständighet på LTÖs sida.
  • Kund bryter mot LTÖs köpvillkor.

 

6. Övrigt

Genom tecknande av autogiro medger kund att:

De uppgifter som lämnas på blanketten för medgivande kommer att föras in i ett för verksamheten upprättat register (samtycke enligt personuppgiftslagen §12). Kunden kan när som helst återkalla medgivande beträffande användning av personuppgifter i marknadsföringssyfte (reklamspärr).

Köpvillkoren gäller från och med 2011-05-01

Sommarbiljett 2018

Sommarbiljetten för 2018 har slutat att gälla. Vi återkommer med mer information under våren 2019 angående Sommarbiljetten för 2019. 

Enkelbiljett - för dig som reser då och då

Om du reser med oss då och då så har vi våra enkelbiljetter. Enkelbiljett passar också dig som tillfälligt vill resa en annan sträcka än den du har som periodbiljett. Enkelbiljetten köper du billigast som förköp via appen, med reskassa ombord på bussen eller hos ett av våra ombud. 

 

Pris: Finns att köpa för vuxen, skolungdom, familj och grupp. Två barn åker kostnadsfritt med betalande resenär. Priser för enkelbiljetter med regionbuss får du enklast genom att ta kontakt med vår Kundservice. Du kan också fråga ett försäljningsombud eller föraren ombord på bussen. De enkelbiljetter som har ett fast pris hittar du i vår prisguide. Väljer du att använda vår app hittar du priser direkt i den. 

 

Geografisk giltighet: Stadsbuss och regionbuss. I vissa fall även på tåg. Inom Örebro går det inte att resa med regionbuss om hållplatsen trafikeras av stadsbussarna, med vissa undantag. Inom Karlskoga kan du däremot resa med både regionbuss och stadsbuss.

 

Du kan köpa enkelbiljetter för att resa över länsgränser till följande orter och med följande regiontrafik:

 

  • Arboga med linje 351
  • Filipstad
    • Linje 400 Filipstad - Kristinehamn (Värmlandstrafik)
    • Linje 407 Filipstad - Hällefors (Värmlandstrafik)
  • Grängesberg med linje 361
  • Götlunda med linje 321
  • Storfors med linje 403 Storfors - Karlskoga (Värmlandstrafik)

 

Giltighetstid: Med stadsbuss inom Örebro, Lindesberg och Karlskoga gäller enkelbiljetter för obegränsat resande i tre timmar. Enkelbiljett inom Karlskoga stad gäller för både stads- och regionbussar i hela Karlskoga kommun. Enkelbiljetter på linje 10, linje 780 och linje 781 gäller i 3 timmar.

 

Enkelbiljetter i regiontrafik gäller för enkelresor. Det kan göras ett övergångsavdrag vid vidare resa eller vid återresa med regionbuss. Om du ska resa med byte mellan regionbussar, rekommenderar vi dig att köpa hela sträckan på första bussen. Då får du det bästa priset.

Enkelbiljett i vår app - billigare och smidigare

Om du väljer att köpa din enkelbiljett i vår app så får du ett rabatterat pris. Priset är rabatterat jämfört med om du köper en enkelbiljett ombord på bussen med bankkort.

 

Pris: vuxen, skolungdom eller familj. 

 

Geografisk giltighet: stadsbuss i Örebro, Karlskoga, Lindesberg samt regionbuss i länet.

 

Giltighetstid: På stadsbuss får du resa hur mycket du vill i tre timmar. På regionbuss gäller biljetten på vald resa och biljetten kan du köpa tidigast 20 minuter före avgång.

 

Information om vilka fler funktioner vi erbjuder i appen hittar du här. Besöker du vår webbplats via en mobil enhet kan du ladda ner appen direkt till din enhet. Klicka bara på länken och välj enhet. Du kan också söka fram appen i din appbutik genom att söka efter Länstrafiken Örebro.

Med reskassa - billigare än ombord

Reskassa innebär att du laddar en summa på ditt Resekort och reser upp beloppet. Om du väljer att köpa enkelbiljetter med reskassa blir biljetten billigare jämfört med om du köper enkelbiljett ombord på bussen med bankkort.

 

Pris: vuxen, skolungdom eller familj. 

 

Geografisk giltighet: stadsbuss i Örebro, Karlskoga, Lindesberg samt regiontrafik (buss och tåg) i länet.

 

Reskassan gäller på tågresor inom länet med:

  • Tåg i Bergslagen (med SJ som trafikoperatör)
  • Västtågen/Kinnekulletåget
  • Värmlandstrafiks tåg
  • TÅGAB

 

Ska du resa med tåg måste du köpa din biljett i en av de gula perrongvalidatorerna innan du kliver på tåget.

 

Vår reskassa kan du använda för att köpa enkelbiljetter hos följande länstrafikbolag:

 

  • Värmlandstrafik
  • Karlstadbuss
  • Dalatrafik
  • X-trafik
  • UL

 

Giltighetstid: På stadsbuss får du resa hur mycket du vill i tre timmar. På regionbuss och tåg gäller biljetten på nästkommande resa.

 

Du kan ladda reskassa med minst 50 kr hos våra försäljningsombud, hos vårt Kundcenter eller i vår webbshop. Det finns också möjlighet att ladda reskassa ombord på bussen, men då är det lägsta beloppet du kan ladda 200 kr.

 

Det går att ladda max 2 000 kr i reskassa per Resekort. Reskassa kan användas som delbetalning om du ångrar dig och vill köpa en periodbiljett vid ett senare tillfälle.

 

Känner du att enkelbiljetter via reskassa passar just ditt resebehov? Reskassa kan du ladda enkelt i vår webbshop!

Hos försäljningsombud - förköpt enkelbiljett

Våra försäljningsombud säljer enkelbiljetter till förköpspris. Det är ett rabatterat pris jämfört med om du köper en enkelbiljett ombord på bussen med bankkort. Köper du en enkelbiljett hos ett försäljningsombud behöver du använda den omgående. På biljetten anges hur länge den är giltig.

 

Pris: vuxen, skolungdom, familj eller grupp.

 

Geografisk giltighet: stadsbuss i Örebro, Karlskoga, Lindesberg samt regionbuss i länet.

 

Giltighetstid: På stadsbuss får du resa hur mycket du vill i tre timmar. På regionbuss gäller biljetten på nästkommande avgång.

 

Hos våra försäljningsombud kan du också få hjälp med flera av dina ärenden. Mer information och en lista på våra ombud hittar du via den här länken. 

Ombord på bussen - med bankkort

Du kan köpa en enkelbiljett ombord på bussen med bankkort till ett ombordpris. Det är ett högre pris jämfört med ett köp i appen eller hos ett försäljningsombud. Vi accepterar inte kontant betalning ombord. Vill du veta mer om att köpa biljett ombord hittar du den informationen här under Köp biljett. 

 

Det går också bra att köpa enkelbiljetter ombord om du betalar med reskassa. Mer information om reskassa hittar du via den här länken.

 

Pris: vuxen, skolungdom, familj eller grupp. 

 

Geografisk giltighet: stadsbuss i Örebro, Karlskoga, Lindesberg samt regionbuss i länet.

 

Giltighetstid: På stadsbuss får du resa hur mycket du vill i tre timmar. På regionbuss gäller biljetten på aktuell avgång.

Övergång - byte mellan bussar och tåg

Om din resa sträcker sig över flera linjer och du behöver byta till en annan buss eller tåg kan du i vissa fall resa med det som kallas övergång. Övergång gör resan mer ekonomisk lönsam för dig. För att biljetten ska vara giltig måste den sista resan påbörjas före det klockslaget som står på enkelbiljetten från den första resan. Hur du ska göra skiljer sig åt beroende på mellan vilka bussar eller tåg du byter.

 

Regionbuss till regionbuss

När du ska göra en resa som inkluderar byte från en regionbuss till en annan regionbuss, rekommenderar vi att du köper hela sträckan redan på första bussen. På så vis får du det bästa priset.

 

Regionbuss till stadsbuss

När du börjar resan med en regionbuss så ingår automatiskt en resa med stadsbuss. Det gäller om det finns stadsbuss i anslutning till när du kliver av regionbussen och ska resa vidare direkt. Giltighetstiden för övergången till stadsbussen varierar beroende på hur långt du reser med regionbuss.

 

Stadsbuss till regionbuss

Visa upp biljetten från stadsbussen för bussföraren på regionbussen så får du avdrag på priset för enkelbiljetten på regionbussen.

 

Stadsbuss till stadsbuss

På en enkelbiljett reser du fritt i 3 timmar med stadsbuss inom Örebro, Lindesberg och Karlskoga. I Karlskoga gäller fritt resande i 3 timmar för hela Karlskoga kommun. Detta gäller också för linje 10, linje 780 och 781. Spara biljetten och visa den vid varje påstigning.

 

Stadsbuss till tåg

På stadsbussen säger du till bussföraren att du vill köpa biljett hela vägen fram till slutdestinationen. För att kunna använda biljetten på tåg behöver du ha den laddad som en elektronisk biljett på ett Resekort. Detta hjälper bussföraren dig med på stadsbussen.

 

Tåg till stadsbuss

När du börjar resan med ett tåg så ingår det automatiskt en resa vidare med stadsbuss. Det gäller om det finns en stadsbuss i anslutning till där du kliver av tåget. Det beror också på vilken tågbiljett du köpt. Har du köpt din tågresa med vårt Resekort ingår det alltid en övergång till stadsbuss. Giltighetstiden för övergång varierar beroende på hur långt du reser med tåget.

 

Vid övergång med pappersbiljett visar du upp biljetten för föraren vid påstigning på nästa buss. Vid övergång med elektronisk biljett registrerar du Resekortet vid biljettläsaren.

 

Regionbuss till tåg

För att kunna resa vidare med tåg efter en regionbuss behöver du köpa hela sträckan, inklusive tågdelen, vid påstigning ombord på bussen. Biljetten måste då laddas som en elektronisk biljett på Resekortet. Övergång till tåg ska påbörjas före det klockslag som anges på biljetten och du måste registrera tågresan i perrongvalidatorn.

 

Tåg till regionbuss

Övergång från tåg till en regionbuss är inte möjlig utan då får du köpa en ny biljett på regionbussen utan övergångsavdrag.

 

Regionbuss över länsgräns

Övergång från en av våra regionbussar till ett annat länstrafikbolag är inte möjlig. Du får istället köpa en ny biljett hos det länstrafikbolaget. Vi har däremot vissa samarbeten över länsgräns som du hittar här.

Företagskort - res i jobbet

Res kostnadseffektivt och bekvämt i tjänsten! Genom vårt Företagskort för företag, myndigheter, kommuner, Region Örebro län och andra organisationer blir tjänsteresandet:

 

  • enkelt och smidigt
  • prisvärt och flexibelt
  • miljövänligt och hälsosamt
  • effektivt och avkopplande

 

Omsätt företagets miljöpolicy i praktisk handling och välj oss som ett miljövänligare alternativ för tjänsteresorna. Kollektivt resande hjälper till att minska CO2-utsläppen. 

 

Unna också alla anställda en effektiv och avkopplande stund på bussen. På resan kan de i lugn och ro förbereda sina möten, ta en tupplur eller prata med sitt ressällskap.

 

Med Företagskortet kan alla på arbetsplatsen resa obegränsat i hela länet med våra bussar. Inget förköp av biljetter eller annan hantering är nödvändig. Företagskortet är opersonligt och kan användas av alla på företaget. Ju fler kort ni har, desto större flexibilitet. En gång per månad får ni en specificerad faktura på alla resor, inga andra avgifter tillkommer. Flera resenärer kan resa på ett och samma kort.

 

Frågor om Företagskort?

Har du frågor eller vill veta mer om Företagskortet kan du skicka ett mejl till foretag@lanstrafiken.se eller kontakta vår Kundservice.

Beställning av Företagskort

Gör din intresseanmälan till Företagskortet genom att fylla i formuläret. Vi kontaktar dig så fort vi kan så att ni snabbt kan komma igång med ert smarta, bekväma och enkla kollektiva resande med buss. Anmäl gärna att ni vill ha flera kort om ni är många som reser i tjänsten. Genom att fylla i formuläret godkänner du hur vi hanterar personuppgifter. Mer om hur Länstrafiken hanterar dina personuppgifter hittar du här. 

 

Uppgifter markerade med * måste fyllas i.

 

      

Priser

Prisgrupper

När du reser med våra biljetter, oavsett om det är på tåg eller buss, gäller dessa prisgrupper:

 

Prisgrupp Barn: 0–6 år. Två barn får, till den dag de fyller sju år, kostnadsfritt följa med dig som betalande resenär. Från och med tredje barnet betalar barnet avgift som skolungdom. Barn som reser utan betalande resesällskap betalar skolungdomsavgift. Barn som är yngre än sex år bör av säkerhetsskäl inte resa utan sällskap.

 

Prisgrupp Skolungdom: 7–19 år. Ungdomar betalar avgift som skolungdom till den dag de fyller 20 år. Var beredd att visa legitimation. Om du som resenär fyllt 20 år måste du resa enligt prisgrupp vuxen. Det innebär att om du har en pågående periodbiljett för skolungdom, måste biljetten uppgraderas till vuxen för att fortsätta vara giltig att resa med. 

 

Prisgrupp Vuxen: 20 år och äldre. 

 

Prisgrupp Familj: Upp till 5 personer varav 1–2 vuxna och övriga skolungdom.

Prisguide för biljetter

Majoriteten av våra periodbiljetter har fasta priser och det har också flera av våra enkelbiljetter. För Pendlarbiljetten eller enkelbiljetter med regionbuss varierar priset beroende på mellan vilka orter eller hållplatser du önskar ha biljetten. Önskar du veta priset på en Pendlarbiljett eller enkelbiljett för regionbuss kan du ta kontakt med vår Kundservice, besöka ett försäljningsombud eller ta hjälp av föraren ombord på bussen. Priset för en Pendlarbiljett hittar du också i vår webbshop.

 

Önskar du köpa en periodbiljett eller ladda reskassa? Gör det enkelt i vår webbshop! 

 

Prisuppgifter för Länstrafikens biljetter med fast pris
Ort Biljett

Prisgrupp

skolungdom

Prisgrupp

vuxen

Prisgrupp

familj

Giltighet
Hallsberg Enkelbiljett 10 kr 10 kr 20 kr 3 h
Karlskoga** Tätortsbiljett 205 kr 410 kr   31 dagar
  Lågtrafikbiljett stad   205 kr   31 dagar
  Turistbiljett 24 h*** 35 kr 70 kr 90 kr 24 h
  Turistbiljett 72 h*** 70 kr 140 kr 180 kr 72 h
  Enkelbiljett förköp* 10 kr 20 kr 40 kr 3 h
  Enkelbiljett ombord 17 kr 35 kr 70 kr 3 h
Kumla Enkelbiljett 10 kr 10 kr 20 kr 3 h
Lindesberg Tätortsbiljett 205 kr 410 kr   31 dagar
  Lågtrafikbiljett stad   205 kr   31 dagar
  Turistbiljett 24 h*** 35 kr 70 kr 90 kr 24 h
  Turistbiljett 72 h*** 70 kr 140 kr 180 kr 72 h
  Enkelbiljett förköp* 10 kr 20 kr 40 kr 3 h
  Enkelbiljett ombord 17 kr 35 kr 70 kr 3 h
Örebro Tätortsbiljett 275 kr 550 kr   31 dagar
  Lågtrafikbiljett stad   275 kr   31 dagar
  Turistbiljett 24 h*** 35 kr 70 kr 90 kr 24 h
  Turistbiljett 72 h*** 70 kr 140 kr 180 kr 72 h
  Enkelbiljett förköp* 10 kr 20 kr 40 kr 3 h
  Enkelbiljett ombord 17 kr 35 kr 70 kr 3 h
Örebro län Länsbiljett 680 kr 1365 kr   31 dagar
  Lågtrafikbiljett län   600 kr   31 dagar
  Fritidsbiljett   330 kr   31 dagar
  Turistbiljett 24 h***  90 kr 180 kr 250 kr  24 h
  Turistbiljett 72 h***  180 kr 360 kr 500 kr  72 h 

* Förköp är en enkelbiljett köpt innan avresa och inkluderar enkelbiljetter köpta via app, hos försäljningsombud och ombord med reskassa. Förköp av enkelbiljett kan också göras hos Kundcenter. Se respektive sätt att köpa dessa enkelbiljetter på för mer information.

 

** Priser för stadsbuss avser också regionbuss inom Karlskoga kommun.

 

*** Säljs hos försäljningsombud, ombord på bussen och på vårt Kundcenter.

Köp biljett

Resekort - smidigare sätt att resa

I videoklippet får du tips om hur du enklast köper biljetter när du ska resa med oss.

 

Du kan ladda både periodbiljetter, reskassa och elektroniska enkelbiljetter på ett Resekort. Köper du ett nytt Resekort tar vi en kortavgift på 30 kr för det nya Resekortet.

 

Ett Resekort kan du köpa på följande ställen:

 

 

När du väl har ett Resekort kan du ladda flera biljetter på ett och samma Resekort. Du kan ladda ditt Resekort där du köper kortet, men när du väl har ett Resekort kan du också ladda det i vår webbshop. Vi rekommenderar dig att registrera ditt Resekort i webbshopen. Då får du nämligen en borttappat-garanti.

 

Det är möjligt att låna ut ditt Resekort till någon annan då de inte är personliga. Det går också att resa flera personer på ett och samma Resekort så länge ni reser tillsammans. 

Webbshop - ladda Resekort online

För att ladda ditt Resekort via webbshopen behöver du ha ett Resekort sedan tidigare och du behöver skapa ett användarkonto. I vår webbshop kan du sedan köpa periodbiljetter, se priser och ladda reskassa på ditt Resekort. Du kan också se ditt aktuella saldo eller spärra ditt Resekort.  

 

Borttappat-garanti

När du skapat användarkontot kan du välja att registrera ditt Resekort. Genom att registrera ditt Resekort i webbshopen får du borttappat-garanti. Det innebär att du får ett nytt Resekort utan extra kostnad om du skulle tappa bort det. Det nya Resekortet kommer att vara laddat med de biljetter och den reskassa som du hade på ditt gamla Resekort.

 

Vår webbshop hittar du här.

 

Ladda i god tid

När du köper periodbiljetter eller laddar din reskassa i webbshopen så dröjer det några timmar innan ditt Resekort uppdateras med köpet. Vi rekommenderar därför att du utför köp och laddningar i webbshopen före kl 18.00 dagen innan du ska resa.

 

Det tar ungefär ett dygn från att du laddat ditt Resekort ombord på bussen tills att den laddade summan med reskassa syns i totalsaldot i webbshopen. Under tiden kan du se dina senaste laddningar, tillsammans med andra köp under köphistoriken eller korthistoriken.

 

Glömt användarnamn eller lösenord?

Tappat bort lösenordet till ditt konto för webbshopen? Klicka på länken, fyll i den mejladress du använt vid registrering av kontot. Därefter skickas ett nytt lösenord till den mejladressen.

 

Jag har glömt mitt lösenord

Köpvillkor för webbshop

Följande villkor tillämpas för köp av Länstrafiken Örebros reskassa och periodbiljetter via webbshopen på www.lanstrafiken.se. Länstrafiken är en del av Region Örebro län och nämns i villkoren som Länstrafiken Örebro.

 

1. Säkerhet kring personuppgifter

Länstrafiken Örebro är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med beställning och betalning av Länstrafiken Örebros produkter som vi säljer i webbshopen.

 

De personuppgifter som du lämnar för dig och, i förekommande fall, annan resenär, såsom namn, adress, postnummer, telefonnummer och mejl används för att kunna bekräfta ditt köp och genomföra försäljningen av Länstrafiken Örebros produkter till dig via denna webbplats. All information om ditt köp såsom bank, kreditkortsnummer m.m. hanteras av vår betalväxel som är certifierad enligt PCI-DSS.

 

Vi lämnar inte ut eller säljer personuppgifter till annan part.

 

Du måste enligt lag ha fyllt 18 år för att handla elektroniskt via Internet. Denna lag gäller även för köp på Länstrafiken Örebros webbshop.

 

Länstrafiken Örebro upprätthåller tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter. Du har rätt att få information om behandlingen av dina personuppgifter samt att begära att felaktiga uppgifter rättas. Om du har önskemål om information eller att en uppgift rättas kan du kontakta Länstrafiken Örebro via Kundservice. Kontaktuppgifter hittar du här.

 

2. Betalning

För att kunna köpa Länstrafiken Örebros biljetter och ladda dem via webbshopen behöver du tillgång till en dator med internetuppkoppling. Du betalar via Kortbetalning online.

 

Vid betalning länkas du vidare från kassan till en sida hos vår betalväxel där du anger dina uppgifter. Din beställning skickas då via vår betalväxel till kortutgivaren eller banken.

 

3. Betalning med bankkort

För att kunna betala med kort behöver du ett bank- eller kontokort med VISA eller MasterCard/Maestro. Betalningen dras från ditt kortkonto/kontokredit på samma sätt som när du betalar med kortet i butik. Vår betalväxel är PCI-licensierad och följer den sekretess och säkerhet som bankerna och kortgivarna kräver för denna licensiering.

 

4. Återbetalning

Eventuell återbetalning till kund sker genom återbetalning till kundens bankkort som användes vid köpet.

 

5. Priser

Priserna på våra biljetter anges i svenska kronor och inkluderar moms, om inget annat anges. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i webbshopen utan föregående avisering.

 

6. Leveranstid

Vid laddning av Resekort via webbshopen före kl. 18.00 kan du använda den köpta biljetten morgonen efter.

 

7. Ingen kompensation för följdkostnader

I de fall vi av tekniska skäl inte kan uppfylla leveranstiden av biljetten till Resekortet enligt gällande köpvillkor, utgår ingen kompensation för följdkostnader, exempelvis för att du missar ett viktigt möte, en långväga resa eller går miste om arbetsinkomst.

 

8. Bekräftelse

Så snart betalningen godkänts visas en bekräftelse på din skärm. Vi skickar även en bekräftelse till den mejladress du har uppgett vid beställningen. Kvitto inkl. momsuppgifter på köpet får du om du önskar via mejl eller som PDF dokument vid köptillfället.

 

9. Spärrning av borttappat eller stulet Resekort

Borttappat eller stulet Resekort spärrar du själv i webbshopen. Endast Kundservice kan spärra ett oregistrerat Resekort mot uppvisande av kvittot. 

 

10. Häva spärr av Resekort

Det går inte att häva spärrning av ett Resekort. Ta kontakt med Kundservice för vidare hjälp.

 

11. Borttappat-garanti

Du som har registrerat ditt Resekort kan, efter att ha spärrat kortnumret och kontaktat Kundservice, inom tre till fem dagar få innehållet från det spärrade kortet överflyttat till nytt kort. Tänk på att aktiverade perioders giltighet rullar på och inte får ett uppehåll när kortet spärras. Det nya kortet skickas till den adress som du angav vid registrering av kortet. Under tiden du väntar på ditt nya kort betalar du dina resor på annat sätt. Det går också bra att, efter överenskommelse, hämta det nya kortet hos Kundservice. När du hämtar kortet måste du kunna legitimera dig. Skaffar du själv ett nytt Resekort att resa på under handläggningstiden kan vi föra över innehållet från det spärrade kortet dit istället för att vi ska göra ännu ett nytt kort.

 

Borttappat-garantin gäller inte för oregistrerade Resekort.

 

12. Reklamation

Det kan trots allt hända att det blir tekniskt fel eller någon annan anledning att ditt Resekort upphör att fungera under dess giltighetstid, om det visar sig att din produkt inte fungerar under dess giltighetstid så får du givetvis byta den utan kostnad. Enklast är att du kommer in vår Kundservice så byter vi ditt kort där.

 

Vid eventuell tvist följer vi (ARN) Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

 

13. Fel vid köp i webbshop

Om du av misstag köpt fel sorts biljett i vår webbshop hjälper Kundservice till.

 

13. Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), är inte tillämplig på avtal som avser transporter varför köp av Länstrafikens biljetter genom vår webbshop egentligen inte medför någon ångerrätt. Vi väljer ändå att ge ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen.

 

När du handlar på webbshopen har du enligt Distans- och hemförsäljningslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar i Sverige. En förutsättning för nyttjande av ångerrätten och för byte är att du inte har använt biljetten eller det värde du laddat på Reskassa.

 

Vid önskemål om att nyttja ångerrätten kontakta Kundservice - Länstrafiken Örebro enligt kontaktinformationen på denna webbplats. Återbetalning till kund vid nyttjande av ångerrätten görs inom 30 dagar efter det att begäran kommit Länstrafiken tillhanda.

 

14. Missbruk

Länstrafiken Örebro kan komma att blockera person från vidare användning av denna tjänst om tjänsten missbrukas.

 

15. Avtal

Om du genomför ett köp godkänner du samtidigt att Länstrafiken Örebro registrerar uppgifterna du lämnar i formuläret för att kunna genomföra köpet.

 

Om du genomför ett köp godkänner du samtidigt att Länstrafiken Örebro registrerar uppgifterna du lämnar i de formulär som förekommer på Länstrafiken Örebros webbplats.

App - smidigt och enkelt

Du kan smidigt köpa enkelbiljetter i vår app. Om du väljer att köpa din enkelbiljett via appen får du ett rabatterat pris jämfört med om du köper en enkelbiljett ombord på bussen med bankkort. 

Köpa enkelbiljett i appen

Det finns två vägar att gå för att köpa enkelbiljetter i appen:

 

  1. Köp biljett direkt via startmenyn
  2. Köp biljett genom att söka en resa

 

Klicka på symbolen som liknar tre streck uppe till vänster i displayen på mobilen. 

 

 Bilden visar hur menyn ser ut i appen

 

Där kan du välja det alternativ som passar dig bäst.

 

Visar hur startmenyn ser ut i appen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alternativ 1: Köp biljett direkt från startmenyn

Denna väg kan du välja om du ska resa inom Hallsberg, Karlskoga, Kumla, Lindesberg eller Örebro stad. Gör följande:

 

  • Klicka på Köp biljett i startmenyn
  • Välj område
  • Välj prisgrupp: Vuxen, skolungdom eller familj
  • Välj Köp biljett
  • Kontrollera uppgifterna
  • Välj önskat betalsätt genom att följa instruktionerna i appen

 

Hittar du inte det område du vill resa inom i listan? Klicka på Gå till Reseplanerare för alternativ 2.

 

Alternativ 2: Köp biljett genom att söka resa

 

Denna väg kan du välja om du ska resa med regionbuss inom Örebro län, men också inom Hallsberg, Karlskoga, Kumla, Lindesberg eller Örebro stad. Gör följande:

 

  • Klicka på Sök och köp resa i startmenyn
  • Välj vart du vill resa från och till
  • Välj avgång
  • Sök fram din resa
  • Välj önskad avgång
  • Välj prisgrupp: Vuxen, skolungdom eller familj
  • Välj Köp biljett
  • Kontrollera uppgifterna
  • Välj önskat betalsätt genom att följa instruktionerna i appen

 

Tänk på att en enkelbiljett i appen börjar gälla direkt från köptillfället oavsett vilket köpsätt du väljer. För stadsbuss gäller biljetten i 3 timmar från köptillfället och för regionbuss på sökt avgång. Du kan köpa din biljett tidigast 20 min före avgång.

 

Att betala en enkelbiljett i appen

I appen kan du köpa enkelbiljetter med bankkort eller via faktura.

 

Du väljer betalsätt på följande vis:

  • Klicka på Mer i startmenyn
  • Välj Betalsätt
  • Välj Betalkort eller Faktura
    • Betalkort:
      • Acceptera köpvillkoren
      • Fyll i kortuppgifter
      • Välj registrera
    • Faktura via Klarna:
      • Acceptera köpvillkoren
      • Fyll i Mobilnummer
      • Begär aktiveringskod
      • Följ instruktionerna i sms:et

 

Du behöver välja ett av betalsätten innan du kan köpa din biljett. Det går att välja betalsätt i lugn och ro hemma eller i anslutning till biljettköp. Du kan alltid ändra till ett annat betalsätt senare. Väljer du att betala med faktura så tar vi ingen faktureringsavgift.

Köpvillkor för appen

Här hittar du användar- och köpvillkor för vår app. 

 

1. Parter

Dessa villkor gäller för dig som använder appen och/eller registrerar dig och köper biljett hos Region Örebro län via Länstrafiken. Du som kund benämns i villkoren som du, dig, din, kund eller kunden. Region Örebro län benämns i villkoren som Länstrafiken. 

 

2. Bekräftelse

Genom att du använder och/eller registrerar betalsätt i appen godkänner du Länstrafikens Användar- och köpvillkor och samtycker till att för tjänsten nödvändiga personuppgifter om dig registreras. När du genomför köp av biljett uppstår ett bindande avtal mellan dig och Länstrafiken. Vid mottagen beställning skickas automatiskt en bekräftelse till dig i form av en biljett vilken även gäller som färdbevis på resan. Länstrafiken förbehåller sig rätten att vägra leverans av biljett om köp av biljett sker i strid med dessa Användar- och köpvillkor.

 

3. Kundens ansvar

Du ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller sms vid registrering och användning av Länstrafikens app och vid köp av biljett.

 

Biljetterna är inte personliga, men kopplade till Kundens App. 

 

Du uppmanas att använda lösenord till din mobiltelefon för att skydda biljetter och information lagrade i din telefon.

 

Vid förlust av mobiltelefon med nummer som är registrerat i Länstrafikens app för köp av biljett, är det du som ansvarar för att meddela sådan förlust till respektive betalningstjänst för spärr av valt betalmedel. Har du valt faktura kontaktar du Klarna, har du valt kort så kontaktar du din bank. 

 

4. Länstrafikens ansvar

Länstrafikens åtagande enligt detta avtal är begränsat till att tillhandahålla möjlighet för dig att använda appen och dess biljettalternativ på de villkor som anges i dessa Användar- och köpvillkor.

 

Länstrafiken ansvarar inte för fel eller förseningar som är en direkt eller indirekt följd av orsaker eller omständigheter som ligger utanför Länstrafikens omedelbara kontroll, mer än vad som omfattas av Länstrafikens förseningsersättning. Länstrafiken ansvarar inte för mellanhavanden mellan dig och tredje part och som sker med hjälp av eller till följd av din användning av app och biljett.

 

Länstrafiken lämnar inga garantier att du alltid kan använda appen. Länstrafiken har dock för avsikt att åtgärda eventuella tekniska problem, datafel, prisfel eller andra problem i tjänsten som Länstrafiken görs medvetet om.

 

Länstrafiken tillhandahåller app och biljettjänsten utan kostnad för dig. Du kan därför inte göra gällande andra anspråk eller påföljder mot Länstrafiken än de som uttryckligen anges i dessa Användar- och köpvillkor.

 

Underleverantör kan anlitas av Länstrafiken. Det kan till exempel gälla administration av den tekniska plattform där registrering sker, administration av kreditprövning och kreditspärr, fakturering och kundservice. Länstrafikens fordran mot dig kan komma att överlåtas.

 

5. Priser 

Länstrafikens priser anges inklusive moms. För aktuella priser, se Länstrafikens webbplats. 

 

6. Registrera uppgifter för automatisk debitering

För att kunna köpa en biljett måste registrering ske där ett val av betalsätt görs. Registreringen kan göras innan köp av biljett eller i samband med köp av biljett. Registreringen utförs direkt i appen.

 

När du är registrerad och godkänd kan du också, utan ny registrering, köpa biljett mot faktura och/eller kort hos vissa andra kollektivtrafikbolag. Vilka det är kan variera. För mer info, se infospread.se

 

Alt 1: Betalning mot faktura

 

Fakturan kommer att levereras till den person, vars telefonnummer anges vid registrering. Fakturan skickas månadsvis. Vid köp och betalning mot faktura tillkommer ingen avgift, då hela månadsbeloppet är betalt till aktuell betalningstjänst senast på förfallodagen. Har inget köp utförts under den aktuella månaden så kommer ingen faktura ställas ut. För ytterligare information, se Klarnas villkor (länk finns i appen).

 

Alt 2: Betalning med Visa/MasterCard

 

Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid registrering med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVV-/CVC-koden. Vid köp av biljett med kort som betalningsmedel så genereras automatiskt en korttransaktion motsvarande kostnaden för din biljett. Det enda du behöver ange vid återkommande köp är CVV-/CVC-koden. Vid köp hos mer än ett kollektivtrafikbolag belastas kortet på samma sätt som vid köp hos Länstrafiken.  

 

7. Kreditkontroll

Klarna kan komma att genomföra kontroll av din betalningsförmåga när du som Kund registrerar betalsättet faktura för att kunna beställa och betala biljett. För ytterligare information, se Klarnas villkor (länk finns i Appen).

 

8. Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), är inte tillämplig på avtal som avser transporter varför köp av enkelbiljett inte medför någon ångerrätt. Vid köp av periodbiljett gäller andra regler. Läs mer på Länstrafikens webbplats.

 

9. Missbruk och Spärr av tjänster

Länstrafiken förbehåller sig rätten att utan föregående avisering spärra tjänster helt eller delvis vid misstanke om obehörigt utnyttjande eller missbruk av tjänsten, eller om Länstrafiken utifrån tekniska, säkerhetsmässiga eller andra grunder bedömer att så bör ske för att skydda Länstrafikens, kunds eller andra parters intressen. 

 

Som missbruk räknas alla typer av bedrägerier, falska köp eller falskt angivna uppgifter. Missbruk rapporteras utan undantag till polismyndigheten.

 

Tjänsten kan även spärras om du inte betalar dina fakturor i tid.

 

10. Säkerhet

Kortuppgifterna processas och lagras säkert i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS). För säkerhet kring betalning med faktura hänvisar vi till Klarna.

 

11. Användarlicens

Länstrafiken ger dig en icke exklusiv, icke överlåtbar, rätt att använda appen och tjänsten köp av biljett, och att använda de tjänster som därigenom blir tillgängliga för dig i enlighet med dessa Användar- och köpvillkor. appen och tjänsten biljett får inte användas för andra ändamål.

 

Programvara och annat upphovsrättsligt skyddat material som tillhandahålls av Länstrafiken eller dess underleverantör är Länstrafikens eller annan parts egendom. Du får inte upplåta, överlåta, tillgängliggöra eller på annat sätt förfoga över programvara eller annan upphovsrättsligt skyddad information utöver vad som uttryckligen framgår av dessa Användar- och Köpvillkor.

 

12. Personuppgifter

För användning av Appen och tjänsten biljett i appen och därigenom tillgängliggjorda tjänster kan du komma att behöva lämna personuppgifter. Användaruppgifter kan komma genereras genom din användning av appen och tjänsten biljett, t.ex. logguppgifter, resehistorik och betalningshistorik. Dessa uppgifter är nödvändiga t.ex. för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla personliga tjänster. 

 

När du registrerar ditt betalsätt samtycker du till att det i förekommande fall görs en kreditprövning och att underleverantörer får del av de personuppgifter du lämnat vid registreringen, samt att de får information om att du i förekommande fall spärrats från nya köp.   

 

Dina personuppgifter behandlas för att administrera och fullgöra Länstrafikens uppdrag och avtal med dig och för att vidta åtgärder som har begärts innan och efter avtal träffats. Personuppgifter kan även behandlas för att Länstrafiken ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt lag. Personuppgifter kan vidare behandlas som underlag för marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling, statistik och/eller riskhantering.

 

Personuppgifter kan för angivna ändamål komma att lämnas ut till de kollektivtrafikbolag som tillhandahåller appen och tjänsten biljett i mobilen och däri tillgängliggjorda tjänster samt till myndigheter om skyldighet att göra det enligt lag föreligger. Personuppgifter kan också lämnas ut till en eventuell förvärvare av fordran.

 

Länstrafiken och dess underleverantörer förpliktar sig att behandla uppgifterna i enlighet med GDPR, att rätta felaktiga uppgifter och att gallra uppgifter som inte behövs. Du har rätt att få besked om vilka personuppgifter Länstrafiken behandlar om dig. Vill du ha denna information ska du inkomma med en skriftlig, personligen undertecknad, begäran. Du har även rätt att när som helst begära att uppgifter om dig som är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättas samt att skriftligen anmäla att dina personuppgifter inte får behandlas för direkt marknadsföring.

 

Genom användning av appen och tjänsten biljett i appen godkänner du den behandling av personuppgifter som anges i dessa Användar- och Köpvillkor.

 

För den insamling av personuppgifter som sker i samband med registrering av tjänsten biljett i appen är Länstrafiken personuppgiftsansvarig. De uppgifter som samlas in och genereras används för att möjliggöra registreringen och för att generera statistik avseende användning av tjänsten biljett. 

 

Vid köp och vid användning av andra tjänster från ett kollektivtrafikbolag med användning av appen och tjänsten biljett i appen är det respektive kollektivtrafikbolag som är personuppgiftsansvarig för den behandling som kommer till stånd därigenom. Ytterligare information om kollektivtrafikbolagets behandling av dina personuppgifter kan komma att anges av respektive kollektivtrafikbolag.

 

Vid betalning är Länstrafiken fortfarande personuppgiftsansvarig för den behandling som kommer till stånd därigenom, om inte annat anges särskilt av aktuell betalningsförmedlare i villkor tillämpliga mellan dig och dem. Vid en eventuell överlåtelse av fordran blir förvärvaren personuppgiftsansvarig för de uppgifter förvärvaren behandlar.

 

Om du har önskemål om information eller att en uppgift rättas kan du kontakta Länstrafiken. Ange ”biljett i appen” som ämne. 

 

13. Kontakt

Vid orderrelaterade ärenden hänvisas till Länstrafikens Kundservice. 

 

14. Övriga villkor

Utöver dessa villkor gäller även i tillämpliga delar Länstrafikens Allmänna Resevillkor. 

 

15. Ändring av villkor m.m.

Länstrafiken har rätt att ändra dessa Användar- och köpvillkor utan föregående avisering. De ändrade villkoren är bindande om du fortsätter att använda appen och tjänsten biljett  i appen efter att de ändrade villkoren har trätt i kraft.

 

Länstrafikens Användar- och Köpvillkor gäller tillsvidare. Du har rätt att när som helst säga upp avtalet med Länstrafiken med omedelbar verkan, enklast genom avregistrering från appen. 

 

Om du inte använt tjänsten biljett under den senaste 12-månadersperioden äger Länstrafiken rätt att avregistrera dig. 

 

Appen och tjänsten biljett i appen, innehållet i tjänster som tillhandahålls via denna och de tekniska förutsättningarna för användande av appen och tjänsten biljett kan komma att ändras. Om du inte godkänner ändringar har du rätt att upphöra med användningen av appen och tjänsten biljett, om så inte sker anses du ha accepterat dessa. Du kan inte göra gällande andra rättigheter i anledning av ändringar.

 

Appen och tjänsten biljett i appen tillhandahålls tillsvidare. Länstrafiken förbehåller sig rätten att när som helst sluta tillhandahålla appen och tjänsten biljett i appen liksom viss tjänst däri.

 

16. Tillämplig lag och Tvist

Svensk lag ska tillämpas på dessa villkor och därmed sammanhängande rättsförhållanden.

 

Tvist angående tolkning eller tillämpning av dessa Användar- och köpvillkor och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av allmän domstol.

 

Länstrafiken ger dig en icke exklusiv, icke överlåtbar, rätt att använda appen och tjänsten köp av biljett, och att använda de tjänster som därigenom blir tillgängliga för dig i enlighet med dessa Användar- och köpvillkor. appen och tjänsten biljett får inte användas för andra ändamål.

 

Programvara och annat upphovsrättsligt skyddat material som tillhandahålls av Länstrafiken eller dess underleverantör är Länstrafikens eller annan parts egendom. Du får inte upplåta, överlåta, tillgängliggöra eller på annat sätt förfoga över programvara eller annan upphovsrättsligt skyddad information utöver vad som uttryckligen framgår av dessa Användar- och Köpvillkor.

Försäljningsombud - hitta ett nära dig

Vi har ett antal försäljningsombud i länet där du kan göra följande:

 

  • köpa och ladda Resekort
  • köpa periodbiljetter
  • köpa enkelbiljetter till förköpspris
  • få svar på frågor kring priser, våra bussar och annat som rör biljetter

 

Våra försäljningsombud säljer enkelbiljetter till förköpspris. Det innebär ett rabatterat pris jämfört med om du köper en enkelbiljett ombord på bussen med bankkort.

 

Önskar du veta öppettider för ett försäljningsombud kan du ta kontakt med det ombudet.

 

Länstrafikens försäljningsombud inom Örebro län
Ort Försäljningsombud Adress
Askersund ICA Torghallen Stöökagatan 13
Degerfors

Kronhallen

Medborgargatan 2
     

Fellingsbro

Hemköp Bergsvägen 27
Fjugesta Coop Konsum Storgatan 18

Frövi

Ica Supermarket Näsbyhallen Centralvägen 25
Karlskoga Direkten Nöje Värmlandsvägen 5
  ICA Maxi Gesällgatan 5
 

ICA Supermarket Kronhallen

Sandviksvägen 14
  Pressbyrån, Karlskoga Lasarett Karlskoga Lasarett
Garphyttan Coop Konsum Kilsvägen 1
Glanshammar ICA Glansen Eldvallagatan 2
Hallsberg

Pressbyrån

Västra Storgatan 2
Hällefors  Hällefors bokhandel 0591 - 515 75  Stationsvägen 1 
Kopparberg ICA Kopparhallen Bergmästaregatan 8 
Kumla

Kumlas Spelarhörna 019 - 57 03 59

Skolvägen 6
Laxå Laxå Kiosken 0584 - 100 69 Tavernavägen 2
Lindesberg Direkten Nöje Kristinavägen 39
Nora  Direkten Nöje Prästgatan 20
Odensbacken ICA Supermarket Odenhallen  Valstavägen 1
Pålsboda

ICA Nära

Köpmangatan 4
Stora Mellösa ICA Nära Mällsavägen 13-15
Storå Tempo Storåplan 3
Vintrosa

ICA Nära

Skolgatan 4
Vretstorp ICA Sojas Askersundsvägen 26 
Örebro Adrians Service AB/Frendo Brickebacken Saxons väg 2
  Café Oasen USÖ Gallerian M-huset USÖ
  Coop Extra Österplan Österängsgatan 2
  Coop Forum Marieberg  Marieberg Galleria 
 

Coop Nära Rosta 

Västra Vintergatan 11
  Direkten Nöje  Drottninggatan 40
  ICA Supermarket Haga Centrum Vaktelvägen 2
  ICA Supermarket Parkhallen  Adolf Mörners plan 2
  Länstrafikens Kundcenter Östra Bangatan 1 
  Markbackens Tobak & Spel  Örnsköldsgatan 7 
 

Matöppet Brickebacken

Granrisvägen 23 
  Nya Norra Spelhörnan Skolgatan 46
  Pressbyrån Stortorget  Drottninggatan 14 
  Pressbyrån Järntorget  Storgatan 3 
  Pressbyrån Resecentrum Östra Bangatan 3 
  Pressbyrån Universitetet  Åstadalsvägen 3 
  Stalltipset 076 - 290 07 01 Landbotorpsallén 38 A 
  Varberga Servicebutik 019 - 25 71 50  Varbergagatan 73 
  Vivalla Spelbutik 019 - 25 46 00  Poesigatan 20 

 

 

Köp biljett ombord på bussen

Vi ser gärna att du, om möjligt, förköper din biljett eller laddar på ditt Resekort innan du kliver på bussen. Detta för att minska tiden det tar för bussen vid varje hållplats och på så vis minimera risken för förseningar.  

 

Du kan ladda reskassa och köpa period- och enkelbiljetter ombord på bussen. Köper du en enkelbiljett ombord på bussen med bankkort betalar du ett ombordpris. Det är ett högre pris jämfört med ett köp i appen eller hos ett försäljningsombud.

 

Vi har kontantfritt på våra bussar. Alla köp ombord på bussen måste genomföras med bankkort.

 

På stadsbussarna i Örebro kan du använda ett presentkort från City Örebro för att köpa din enkelresa. Du använder presentkortet på samma sätt som du använder ett vanligt bankkort och betalar i bankkortsterminalen ombord. Nyfiken på vad det är för presentkort? Mer information hittar du på City Örebros webbplats 

Vid tågresa - använd perrongvalidatorn

Ska du resa med en periodbiljett på tåg ska du registrera din biljett i de gula perrongvalidatorerna som finns utplacerade vid de olika stationerna.

 

I de gula perrongvalidatorerna går det också att köpa enkelbiljetter för resa med tåg, om du använder vår reskassa som betalning. Följ instruktionerna vid perrongvalidatorn.

 

Visa alltid upp ditt Resekort med giltig biljett för personalen ombord på tåget.  

Köp biljett - information på andra språk

Vi har tagit fram en broschyr som på ett enkelt sätt beskriver hur du reser med oss. Den finns på 6 språk:

 

 pdf Francais 

 pdf Kurdî (Sorani kurdiska)

 pdf Tigrinya

 pdf Dari

 pdf Soomaali (Somaliska)

  pdf العربية (Arabiska)

 

For English - click on the English button at the top right of the webpage.

Biljettsamarbeten

Resa över länsgräns

Vi samarbetar med omkringliggande län när det gäller biljetters giltighet över länsgränser. Vi samarbetar också med olika tågbolag så att deras biljetter gäller på våra bussar och omvänt. Information kring vilka av våra biljetter som gäller över länsgräns och på tåg kan du hitta här. 


Värmland

Värmlandstrafiks Pendlar Plus är giltigt:

 

  • linje 500 Örebro-Karlskoga
  • linje 502 Karlskoga-Degerfors
  • stadsbuss i Karlskoga
  • stadsbuss i Örebro

Dessa biljetter från Värmlandstrafiken är giltiga med linje 502 Karlskoga – Degerfors och trafiken inom Karlskoga kommun:

 

  • Periodladdning Pendlarområde Lila
  • Tvåfärgs periodladdning Lila + annan färg
  • Länsladdning
  • Gymnasieladdning
  • Hela trafikdygnet alla veckodagar under terminen.

Läs mer om dessa biljetter hos Värmlandstrafik.

 

Dalarna

Följande av Dalatrafiks kort är giltiga om du vill resa med linje 361 Grängesberg - Kopparberg:

 

  • Periodkort Län
  • Periodkort Senior
  • Periodkort Upp till 20
  • Periodkort Företag

Läs mer om dessa biljetter hos Dalatrafik. 

 

Västmanland

Våra periodbiljetter med geografisk giltighet till Arboga gäller på samtliga linjer med Västmanlands lokaltrafik som trafikerar Arboga Resecentrum - Arboga Teknikpark.

 

Västmanlands lokaltrafiks Pendlarkort och Länskort är giltiga om du vill resa med linje 351 Arboga - Röforsvägen.

 

Läs mer om dessa biljetter hos VL.

Tågbiljett på bussen

Dessa tågbiljetter gäller på våra bussar inom Örebro län. 

 

Movingo


Movingo är en periodbiljett för dig som pendlar inom Mälardalen. Den finns i flera varianter och inkluderar både regionaltåg och lokaltrafik med buss och tåg.

 

Biljetten gäller obegränsat resande i 30 dagar, 90 dagar eller ett år. Du kan resa från kl. 00.00 första giltighetsdagen till kl. 04.30 natten efter sista giltighetsdagen. Biljetten är opersonlig, men får endast användas av en person åt gången. Den kan köpas tidigast 15 dagar innan första giltighetsdatum.

Har du köpt en Movingobiljett så har du möjlighet att resa på alla våra bussar inom länet inklusive till och från angränsande län.

 

För mer information besök Movingo. 

 

Resplus – kombinerad tåg- och bussbiljett

Resplusbiljett är en kombinerad tåg- och bussbiljett med en delresa med tåg och en delresa med buss. Delen som körs av oss är märkt med Länstrafiken, linjenummer och start- och sluthållplats. Uppehåll är inte tillåtet på linjesträckningen med oss utan hela resan måste genomföras sammanhängande.

 

Om tåget du reser med är försenat gäller Resplusbiljetten på närmast följande avgående busstur på den linje som står på biljetten.

 

Om vår buss är försenad och du missar ditt anslutande tåg vidare, får du köpa en ny tågbiljett. I efterhand kan du ansöka om vår förseningsersättning. Här kan du ansöka om förseningsersättningen. 

 

Resplus årskortstillägg


Resplus årskortstillägg gäller på alla sträckor där våra periodbiljetter gäller. Visa upp ditt årskortstillägg för bussföraren när du kliver på bussen.


Mer information kring Resplus hittar du på deras webbplats.


SJ Månadsbiljett


SJ Månadsbiljett gäller på våra bussar i de zoner som finns i din biljetts start/slutdestinationerna. Exempel: Biljetten måste vara utställd till Örebro för att gälla med stadsbussarna inom Örebro. Detta gäller inom Tåg i Bergslagens trafikområde där Örebro län ingår. 

 

Visa upp din SJ Månadsbiljett för bussföraren när du kliver på bussen. 


SJ Årskort


Med Årskortstillägg gäller korten på all region - och stadsbuss i Örebro län och Tåg i Bergslagen.


Mer information kring SJ Årskort och SJ Månadsbiljett hittar du på deras webbplats. 

Bussbiljett på tåg

Våra biljetter för buss gäller i de flesta fall också på tåg. Om du reser med någon av dessa biljetter kan du också resa på tåg:

 

Vi samarbetar med flera tågoperatörer i länet. Nedan listar vi de tågbolag du kan resa med inom länet med våra biljetter.  

 

  • Tåg i Bergslagen 
  • Västtåg/Kinnekulletåget
  • Värmlandstrafiks tåg/TÅGAB
  • SJ Regional

Du kan resa över länsgräns med tåg till följande orter som längst om du köpt en av ovanstående bussbiljetter:

 

  • Kristinehamn med tåg
  • Ludvika med Tåg i Bergslagen
  • Skinnskatteberg med Tåg i Bergslagen 

Detta kan variera något beroende på vilken biljettyp du valt att köpa. Klicka på biljetterna ovan för att läsa mer om den specifika biljettens giltighet på både buss och tåg.