SMS-biljett

Du måste registrera dig för att kunna köpa vår SMS-biljett och kan du göra HÄR>>. Om du registrerar faktura som betalsätt tillkommer det en fakturaavgift på 9 kronor.

Vi rekommenderar därför att ni laddar istället ner vår app för köp av mobilbiljett.

OBS! Gäller endast svenska mobilabbonemang!

Man måste vara 18 år eller äldre för att registrera sig själv.

Om du är yngre än 18 år så hänvisar vi till att dina föräldrar kan registrera sitt nummer och sedan lägga upp ditt nummer på deras "Mina sidor".

OBS! Mobiloperatörernas (3, tele2, Telia m fl) som idag använder sig utav köptjänsten Wywallet kan inte använda den för att köpa SMS-biljett. Därför behöver alla som önskar att köpa SMS-biljetter registrera sig för att välja önskvärt betalsätt.

Vårt nummer är 0739-30 40 50.

Hur köper jag en SMS-biljett?

  1. Registrerar ditt nummer HÄR>> och välj betalmetod.
  2. Skriv in koden - se information för respektive zon. Det spelar ingen roll om du skriver små eller stora bokstäver.
  3. Skicka din biljettkod till nummer 0739-30 40 50 . Spara numret i din mobil, så har du alltid en biljettautomat med dig!
  4. Din biljett kommer som ett svarsmeddelande. Det visar du föraren när du går ombord på bussen. Spara meddelandet under hela resan, precis som du gör med en vanlig biljett. Vid köp av SMS-biljett från en zon till en annan zon gäller biljetten för resa i bägge zonerna.

Om ni har frågor kring kreditprövningen kan ni kontakta Payex på 0498-202300. Du kan också chatta eller maila Payex och det gör du HÄR>>.

Hur kan jag resa med SMS-biljett?

En SMS-biljett är som en vanlig enkelbiljett - fast i digital form. SMS-biljett fungerar på all vår busstrafik.

Biljetten ska finnas i din mobiltelefon innan du stiger ombord på bussen. Den gäller som övergång i den zonen eller i de zoner du köpt din resa från och till.

Övergångstiden börjar gälla när du får biljetten och gäller 1 - 2,5 timmar beroende på resans längd.

Spara SMS-biljetten så att du kan visa upp den vid en kontroll. Du kan köpa fler SMS-biljetter med en och samma mobil, skicka bara ett SMS per biljett och person.

Skulle du inte få någon biljett så kan du, under kontorstid, alltid kontakta Trafikupplysningen på 0771-22 40 00.

Var beredd att uppge ditt telefonnummer. SMS-biljetten är endast giltig om du köpt den från den mobiltelefon som du visar upp för föraren.

Zonkarta

Zongräns = kommungräns

B = Sala

C = Skinnskatteberg, Fagersta, Norberg, Avesta

D = Arboga, Köping, Kungsör

G = Hallstahammar, Surahammar

V = Västerås

S = Eskilstuna 

Får man vidarebefordra en SMS-biljett till någon annan?

Nej, den är bara giltig i den mobiltelefon, med det SIM-kort, som den har beställts ifrån. Att vidarebefordra eller manipulera en SMS-biljett betraktas som
förfalskning och leder till polisanmälan och kontrollavgift.

Publicerat den: 24 februari 2012